12 tips voor een goed slaappatroon voor je baby

“De slaap herstelt lichaam en geest, maar stimuleert ook de fysieke en mentale ontwikkeling. De geest ordent en verwerkt alles wat je kind overdag hoorde en zag: herinneringen worden gecreëerd, emoties gecontroleerd, taal onthouden … De ouders en de opvangplaats beïnvloeden de slaapcyclus”, vertelt Annelies Bergmans, expert bij Expoo, het Expertisecentrum Opvoedingsondersteuning van de Vlaamse overheid. Alsjeblieft, 12 tips om je baby te helpen doorslapen!

1. Gevolgen van slaaptekort

Een kind dat te weinig slaapt, wordt prikkelbaar, is minder geconcentreerd, gedraagt zich vaak hyperactief, is minder gehoorzaam, minder gemotiveerd of zelfs agressief.

2. Een vaste slaapplek  

Zo leert je kind dat er een verband is tussen zijn bedje en slapen. Hou de slaapplek zo veel mogelijk speelgoedvrij.

3. Een baby met zelfvertrouwen

  • Zorg voor een veilige sfeer in huis.
  • Geef je kind overdag de nodige aandacht … En niet alleen wanneer er iets misgaat, maar ook wanneer hij flink speelt. Wanneer het bedtijd is, zal hij makkelijker zelfstandig kunnen slapen, zonder de gemiste aandacht alsnog op te eisen.

4. Een zelfstandige baby

Geef je kind de kans om overdag al af en toe zelfstandig bezig te zijn. Gebeurt dit niet, dan wordt het ’s nachts moeilijk voor je peuter om alleen in bed te liggen.

5. Vaste dagstructuur

Opstaan, eten, wassen, spelen, slapen, eten … Een vaste opeenvolging van momenten helpt een dag voorspelbaar en rustgevend te maken voor een kind.

6. Einde van de dag: rust en overgang dag-nacht

Creëer een kalme sfeer in huis en zet minstens een kwartier voor het slapengaan de televisie en tablet uit. Belangrijk: je baby moet ‘opstaan’ leren associëren met ‘licht’ en ‘slapen’ met ‘duisternis’.

7. Vanaf 6 maanden: het slaapritueel

Pyjama aantrekken, tandjes poetsen, een verhaaltje lezen, het licht uitdoen samen met mama, een knuffel geven … Zoek een paar vaste gewoonten voor het slapengaan, aangepast aan de leeftijd en de persoonlijkheid van je kind. En als je gescheiden bent, zorg dan dat het slaapritueel hetzelfde is bij beide ouders.
Begin hiermee vanaf 6 maanden: pas op die leeftijd slaapt een kind hoofdzakelijk ’s nachts. Het inslapen duurt dan vaak iets langer.

8. Het cruciale moment: je kindje in bed leggen

Stap 1 tot 7, check? Je hebt de ideale omstandigheden om je baby rustig te doen inslapen alvast op een rijtje. Leg je kindje in zijn bedje wanneer het nog wakker is, praat op een rustige toon en verlaat de kamer (laat het nog even brabbelen, een beetje zeuren, aan de knuffel wriemelen …). Zo leert je baby om zelf in slaap te vallen, ook als hij ’s nachts terug wakker wordt.

9. Voor elk probleem bestaat er een oplossing

  • Bang voor het donker of om alleen te zijn? Laat je kind een lampje kiezen, dat kan wonderen doen.
  • Vanaf de leeftijd van 3 jaar begint je peuter volop te fantaseren. Nachtmerries zijn dan heel normaal. Blijf even bij je kind, zonder te praten over de inhoud van de droom (dan kan het moeilijker afstand nemen van de nachtmerrie), laat je kindje weer inslapen en streel zachtjes over zijn rug.
  • Plast je kind soms in bed, zoals 15 % van de kinderen onder de 5 jaar? Laat zien dat bedplassen geen groot probleem is en stimuleer je kind positief: geef het een kleine verrassing na een droge nacht.

10. Weg met de vijand!

Gedachten die maar blijven doorgaan zorgen vaak voor onrustige nachten. Normaal! Ergernis is dan de vijand. Je moet je kind geruststellen en dus vooral consequent en kalm blijven. En de vijand voor je kind? Dat is zonder enige twijfel suiker tijdens de avonduren: het heeft een oppeppend effect.

11. Hou vol …

Nog een verhaaltje in het bed van papa en mama, nog 5 minuutjes langer voor de tv … Nee! “De nacht dient om te slapen, dus hou het zo saai mogelijk”, herinnert Annelies Bergmans.

12. Help, mijn kind staat vroeg op!

Als je peuter uitgerust en actief opstaat, is er geen probleem … Behalve voor jou. Papa en mama kunnen elkaar aflossen en met hun kindje een uur afspreken waarop het mag opstaan. Voorzie ook wat speelgoedjes in de kamer als je kind erg vroeg wakker wordt.

Een gezellig slaapnestje voor je kindje? Ontdek onze nachtlampjes en allerlei nuttige accessoires zoals inbakerdoeken, speciale ligkussens en slaapknuffels.

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Aerosleep.