3 onmisbare voedingsstoffen voor de ontwikkeling van je baby

Nooit groeit een mens zo snel als in zijn eerste levensjaar. Zowel het lichaam als de hersenen maken een enorme ontwikkeling door. En dat kan niet zonder de juiste voeding. Vooral wanneer je peuter minder borst- of flesvoeding gaat drinken, ben je best waakzaam over wat hij eet. De lijst van belangrijke voedingsstoffen is lang. Maar met deze drie sterkmakers geef je je baby alvast een gezonde start.

Calcium en vitamine D

Calcium is onmisbaar voor de groei van de botten en het gebit van je baby. Al tijdens zijn verblijf in je buik heeft hij er heel wat van nodig: zo’n 200 à 300 mg per dag tijdens de laatste drie maanden. Eet dus zeker zelf voldoende calcium tijdens je zwangerschap want anders knaagt de foetus aan jouw reserves.

Calcium halen we vooral uit melk en zuivel. Je baby moet daar dus voldoende van eten. Tot 18 maanden is 500 ml melk per dag aanbevolen. Vanaf 2 à 3 jaar mag je melk best vervangen door zuivelproducten zoals yoghurt en kaas. Lust je kindje geen zuivel of verdraagt hij het niet? Probeer dan eens sojaproducten of calciumrijk mineraalwater.

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opname van calcium door het lichaam. Als je zwanger bent neem je er best elke dag een supplement van in. En als je baby geboren is, zal je arts adviseren om hem vitamine D in druppelvorm te geven. (Moeder)melk bevat immers relatief weinig vitamine D. Beval je in de lente of de zomer? Wacht dan niet te lang om samen met je baby een heerlijke wandeling in de zon te maken. Zonlicht zorgt ervoor dat je lichaam zelf vitamine D aanmaakt. Zorg natuurlijk wel voor gepaste bescherming (zonnehoed, zonnemelk) en vermijd felle zon tussen 12 en 13 u.

Wist je ook dat …

  • … mama’s die voldoende calcium opnemen na de geboorte vollere moedermelk produceren?
  • … voldoende calcium het risico op de ‘baby blues’ vermindert?
  • … groene groenten (spinazie, broccoli …), fruit, granen en vette vis ook calcium bevatten?

Foliumzuur

Foliumzuur innemen tijdens de zwangerschap is essentieel om je baby te beschermen tegen aangeboren afwijkingen aan het hart, ruggenmerg en de hersenen. Een inname van 0,4 mg per dag is aanbevolen en je arts zal je altijd een supplement voorschrijven. Je start daarmee best enkele weken voor je zwanger wordt want het hartje en de ruggengraat worden al snel na de bevruchting gevormd. Zodra je plant om kindjes te krijgen, neem je dus best extra foliumzuur in. En je doet dit zeker tot en met de derde maand van de zwangerschap.

 Wist je ook dat …

  • … foliumzuur 85 % van de problemen aan de zenuwen en 50 % van de hartziekten kan voorkomen?
  • … foliumzuur in kleine hoeveelheden ook zit in orgaanvlees, groene groenten, aardbeien, peulvruchten, verrijkt brood en verrijkte ontbijtgranen.
  • … producten die foliumzuur bevatten niet te lang mogen worden gekookt? Foliumzuur ‘verdwijnt’ immers bij hoge temperaturen en bij koken in veel water.

Ijzer(sterk)

Ijzer zit vooral in rood vlees en groenten en fruit zoals spinazie, broccoli en rozijntjes. Ook die bouwsteen is heel belangrijk voor je kleintje. Ijzer zorgt voor de opbouw van het immuunsysteem, de aanmaak van rode bloedcellen en stimuleert de cognitieve ontwikkeling. Je baby wordt er dus sterker, slimmer en gezonder van.

Bij de geboorte kreeg je ukje uit jouw bloed een goede ijzerreserve mee. En ook de eerste maanden haalt hij voldoende ijzer uit borstvoeding of ijzerverrijkte flesvoeding. Pas na 4 tot 6 maanden slinkt de natuurlijke ijzervoorraad en moet hij aangevuld worden door de juiste voeding.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kindje voldoende ijzer binnenkrijgt?

  • Zet regelmatig vlees (rund, wild), vis (zalm, tonijn) of eieren op het menu. Ijzer uit dierlijke producten wordt het best opgenomen door het lichaam.
  • Serveer elke dag ijzerrijke groenten en fruit zoals spinazie, broccoli, andijvie, noten, zaden, aardappelen, blauwe bessen of rozijnen.   
  • Voedsel met veel vitamine C (zoals tomaten, aardbeien of citrusvruchten) helpt je lichaam om ijzer beter op te nemen. Serveer het dus samen met ijzerrijk voedsel of laat je kindje een glas vers fruitsap drinken bij de maaltijd.
  • Ook brood en granen bevatten ijzer! Voeg aan de fruit- en melkpapjes van je kindje regelmatig een lekker graanproduct toe. De Baby Cereals-granen of het CERELAC-koekjesmeel van Nestlé bijvoorbeeld, voorzien per portie al in 50 % van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer van je baby. Ontdek alle producten aangepast aan de leeftijd van je kindje op www.nestlebaby.be

Is je kindje vegetariër of vermoed je ondanks alle goede zorgen toch een ijzertekort? Vraag dan zeker advies aan je arts. Op eigen houtje ijzersupplementen geven is zeker geen goed idee. Want ook te veel ijzer kan schadelijk zijn voor de gezondheid.

In samenwerking met: Nestlé

Nestlé is er al 145 jaar om jouw baby de beste start in het leven te geven bij elke stap van zijn ontwikkeling. www.nestlebaby.be