Smakelijk eten, ondanks hapjes die niet mogen

Ben je zwanger en droom je van een feesttafel vol carpaccio, sushi, oesters, geraspte wortelen en camembert? Dan bijt je beter nog even op je tanden tot je baby er is of tot wanneer je stopt met borstvoeding geven. Maar wees gerust: er zijn genoeg smakelijke alternatieven waar je wel mag van meesmullen tijdens de komende eindejaarsdagen.

Wat beter niet op je bord (en in je mond) komt

Laat ons eerst beginnen met wat niet mag. Deze favorieten op het feestmenu vermijd je best als je zwanger bent: 

Aperitief: rauwe groenten en fruit waarvan je niet zeker weet of ze goed gewassen zijn (rauw = risico op toxoplasmose)

Voorgerecht: rundscarpaccio, want dat is rauw vlees. Zeg ook nee tegenrauwe vis, schaaldieren en oesters.

Hoofdgerecht: vraag aan de gastvrouw of ze jouw stukje vlees extra gaarwil bakken.

Dessert: 

  • Geen zachte kazen op basis van ‘rauwe melk’ zoals brie en camembert (zie melding op de verpakking). Zachte kazen op basis van gepasteuriseerde melk mogen wel. 
  • Geen desserts op basis van rauwe eierdooiers (tiramisu, chocolademousse …).

Verboden voeding tijdens je zwangerschap

Waar je wel smakelijk mag van genieten 

De feestperiode is het ideale moment om enkele vergeten ingrediënten in de kijker te zetten die ‘superfoods’ zijn voor zowel mama als baby. Je kan ze serveren van aperitief tot hoofdgerecht en ze zijn perfect geschikt om in een lekker hapje of feestelijk gerecht te verwerken. Zwangere mama’s, laat jullie gaan met deze ideeën:   

Aperitief: makreel op stokbrood met wat roomkaas. Deze vis bevat veel omega 3-vetzuren (goed voor de hersenontwikkeling) en ook mineralen, vitamine D en ijzer (goed voor de groei, botten en hersenen).

Voorgerecht: een courgettesoep met oesterzwammen en zoete aardappel. Die laatste is een belangrijke bron van vitamine A (goed voor de ontwikkeling van organen en botten), vitamine C (goed voor het immuunsysteem) en foliumzuur (tegen aangeboren afwijkingen). 

Hoofdgerecht: 

o De klassieker: kalkoen (of kip) met wilde rijst en gesmoorde prei. De proteïnen in kip of kalkoen zorgen ervoor dat je spiermassa op punt blijft tijdens de zwangerschap, zodat je minder last hebt van fysieke ongemakken.

o En waarom niet: tofu (heerlijk in de oven, met courgettes) of tempé! Die vleesvervangers bevatten veel eiwitten, onmisbaar voor een optimale ontwikkeling en groei van je kindje maar ook voor de noodzakelijke vergroting van de baarmoeder én de groei van de placenta. 

Een gezonde voeding tijdens de zwangerschap  

Alcoholvrije cocktails tijdens de feesten!  

Lekker eten begint in de buik. Reserveer nu in de webshop het boek ‘Op de groei’ van Sofie Dumont, vol gezonde recepten voor tijdens je zwangerschap.

In samenwerking met Vallformosa 

Vallformosa is een wijnkelder in Vilobí del Penedès Penedès (een dorpje bij Barcelona) dat al sinds 1865 gerund wordt door één familie. Er wordt wijn en cava gemaakt onder de herkomstbenamingen 'Cava', 'Penedès' en 'Catalunya'.