Fit en gezond

Waar blijft die roze wolk?

Waar blijft die roze wolk?

Mama Ellen wacht sinds haar bevalling nog steeds op de roze wolk. Ze voelt geen band met haar 3 weken oude baby en maakt zich zorgen. Is dat normaal? Komt het ooit goed? Marina De Caluwe, consulente opvoedingsondersteuning bij Kind en Gezin, geeft uitleg.

Lees meer


Baby on board, ook tijdens de sport

Baby on board, ook tijdens de sport

Na je bevalling wil je niets liever dan bij je kleintje zijn. Toch is tijd voor jezelf ook belangrijk. Een stevige sportsessie is alles wat je nodig hebt om je batterijen weer op te laden. De oplossing: neem je kindje gewoon mee. Samen bewegen is eersteklas quality time en je speelt er meteen ook die extra zwangerschapskilo’s mee kwijt.

Lees meer


Zen zwanger zijn

Zen zwanger zijn

Stress kan je leven verzuren. Ook tijdens de zwangerschap. Je doet er goed aan om zo kalm mogelijk te blijven, maar jammer genoeg heb je niet altijd vat op al die stressbronnen. Gelukkig geven wij je enkele tips zodat je die negen maanden toch op een roze wolk kan doorbrengen.

Lees meer


Dankzij onze tips rijmt ‘dikke buik’ vanaf nu op ‘diepe slaap’

Dankzij onze tips rijmt ‘dikke buik’ vanaf nu op ‘diepe slaap’

Hoe groter die baby in je buik, hoe moeilijker het wordt om een comfortabele slaaphouding te vinden. En als je dan eindelijk goed ligt, dan maakt je kleine spruit je natuurlijk wakker met enkele schopjes en draaitjes.

Lees meer


De NIPT: wat, wanneer, hoe?

De NIPT: wat, wanneer, hoe?

Hoorde je al van de NIPT? De Niet-Invasieve Prenatale Test dient om het downsyndroom op te sporen bij ongeboren baby’s. Maar hoe gebeurt dat, wanneer kun je dat laten doen, en is dat veilig en betrouwbaar?

Lees meer


Stop de (baby)winterdip

Stop de (baby)winterdip

In de winter ben je gevoeliger voor een dipje. Zeker als je net mama werd en alleen thuis zit met je baby. Met deze 10 makkelijke tips beur je jezelf weer op.

Lees meer


Feestmenu voor bolle buikjes

Feestmenu voor bolle buikjes

Met een zwanger buikje aan tafel zitten mag geen domper zijn op de feestvreugde. Hier een heerlijk eindejaarsmenu, vol gezonde superfoods, waar iedereen van meesmult. Sofie Laporte, diëtiste en mama van twee, deelt haar tips en advies. Smakelijk!

Lees meer


Zuiderse kalfsrolletjes met pompoen en linzen

Zuiderse kalfsrolletjes met pompoen en linzen

Lees meer


Granité van pompelmoes met papajacoulis en popcorn

Granité van pompelmoes met papajacoulis en popcorn

Lees meer


Limoenquinoa met grijze garnalen

Limoenquinoa met grijze garnalen

Lees meer


Ananascocktail

Ananascocktail

Lees meer


Huisgemaakte crackers met rode bietenmousse

Huisgemaakte crackers met rode bietenmousse

Lees meer


Wanneer een depressie het grote geluk verstoort

Wanneer een depressie het grote geluk verstoort

“Ik had alles om de gelukkigste moeder ter wereld te zijn, maar hoezeer ik ook mijn best deed, dat lukte niet.” Sofie, mama van Alessia ( 6 maanden), kampte sinds het begin van haar zwangerschap met een prenatale depressie. En die zette zich voort na de geboorte van haar dochter. Nu is zij gelukkig en doet ze haar verhaal.

Lees meer


Daarom drink je best water tijdens en na je zwangerschap

Daarom drink je best water tijdens en na je zwangerschap

Op tijd en stond een glas water drinken is belangrijk. Zeker voor zwangere vrouwen of vrouwen die net bevallen zijn. Waarom? Wel, je krijgt vijf belangrijke redenen opgesomd. Drinken maar!

Lees meer


Verstandig eten … Maar niet voor 2!

Verstandig eten … Maar niet voor 2!

De test is positief! Je begint aan een prachtige periode die je leven helemaal op z’n kop zal zetten. 9 maanden lang heeft je lichaam een nieuwe missie: je kleintje alles geven om te groeien en uiteindelijk geboren te worden. En dat besef roept bij veel mama’s vragen op, onder andere over voeding. Voedingsdeskundige Marieken Callebaut legt uit: “Je hoeft niet voor twee te eten. Je porties verdubbelen hoeft dus niet. Maar hou er wel rekening mee dat alles wat jij eet in het lichaam van je kindje terechtkomt.”

Lees meer


Smakelijk eten, ondanks hapjes die niet mogen

Smakelijk eten, ondanks hapjes die niet mogen

Ben je zwanger en droom je van een feesttafel vol carpaccio, sushi, oesters, geraspte wortelen en camembert? Dan bijt je beter nog even op je tanden tot je baby er is of tot wanneer je stopt met borstvoeding geven. Maar wees gerust: er zijn genoeg smakelijke alternatieven waar je wel mag van meesmullen tijdens de komende eindejaarsdagen.

Lees meer


Het belang van water voor baby (en mama!)

Het belang van water voor baby (en mama!)

Je baby kan niet vragen om water als hij dorst heeft. Jij beslist wanneer hij drinkt en of hij voldoende drinkt. Wees alert en laat je kleintje vanaf zes maanden van tijd tot tijd een flinke (extra) slok water drinken.

Lees meer


Eerste hulp bij constipatie: water!

Eerste hulp bij constipatie: water!

Constipatie of obstipatie is een vaak voorkomende kwaal bij zwangere vrouwen. Ook baby’s kunnen last hebben van verstopping in de darmpjes. Meestal bestaat er een eenvoudige oplossing: water drinken!

Lees meer


Van babyblues naar postnatale depressie

Van babyblues naar postnatale depressie

Na de bevalling word je flink geplaagd door je hormonen. Neem daarbij nog eens slaapgebrek en onzekerheid als mama, en je begrijpt waarom je last hebt van babyblues, ook wel kraamtranen genoemd. Dat is heel normaal. Maar een postnatale depressie is wel ernstig. Wat is nu het verschil tussen beide?

Lees meer


Ik wil mijn lichaam terug!

Ik wil mijn lichaam terug!

Gemiddeld komt een vrouw tien tot zestien kilo aan tijdens de zwangerschap. Dat is heel normaal. Maar hoe raak je die kilo’s weer kwijt na de geboorte? Ontdek onze tips om je lichaam – bijna – helemaal terug te krijgen.

Lees meer


Body en je baby

Body en je baby

Een kindje ter wereld brengen: bestaat er iets mooier? Maar zwanger zijn en bevallen zijn ook een flinke beproeving. Reken op 6 maanden tot 1 jaar voor je lichaam terug zijn oude gewicht en kracht heeft. Karen Stukkens, gynaecologe, vertelt wat er na de zwangerschap met je lichaam gebeurt.

Lees meer


Mama worden op 35+: fysieke implicaties

Mama worden op 35+: fysieke implicaties

Sommige vrouwen worden pas mama na hun vijfendertigste, al dan niet gewild. Ontdek hier enkele fysieke implicaties van zwanger worden op latere leeftijd.

Lees meer


Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Slapeloosheid is een veelgehoorde klacht bij het begin en aan het einde van de zwangerschap, net als wakker worden midden in de nacht. Zorgen over de bevalling en het aanstaande moederschap kunnen de oorzaak zijn, net als lichamelijk ongemak. Misschien moet je wel meerdere keren per nacht plassen of doen je borsten pijn in bepaalde posities of heb je last van rugpijn. Als je niet in staat bent om te slapen en niet aan rust toekomt, wordt het een uitdaging om met alle lichamelijke en emotionele veranderingen die zich voordoen om te gaan. Dan kan je best je huisarts raadplegen.

Lees meer


Verboden voeding tijdens je zwangerschap

Verboden voeding tijdens je zwangerschap

Sommige voedingsstoffen vermijd je best als je zwanger bent omdat ze schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van je baby of een miskraam kunnen veroorzaken.

Lees meer


Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Om te weten wat evenwichtig en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap inhoudt, grijp je best terug naar de actieve voedingsdriehoek. Precies zoals dat het geval is trouwens als je niet zwanger bent. De driehoek is onderverdeeld in zeven groepen. Hoe groter de groep, hoe meer je ervan mag eten. De driehoek voorziet alleen niet in de extra stoffen die zwangere vrouwen ook best extra innemen: foliumzuur en vitamine D. Naast evenwichtige voeding is de basis van een gezonde leefstijl echter, ook als je zwanger bent: voldoende beweging.

Lees meer


Ook tijdens je zwangerschap is beweging goed voor je gezondheid

Ook tijdens je zwangerschap is beweging goed voor je gezondheid

Er is geen enkele reden waarom je tijdens je zwangerschap niet zou mogen sporten. Integendeel, zolang er geen complicaties zijn, draagt voldoende bewegen, net zoals anders bij tot de gezondheid. Naar je lichaam luisteren en je sportieve prestaties aanpassen aan je conditie en de intensiteit waarmee je voor je zwangerschap aan sport deed, is echter de basisvereiste.

Lees meer