Drink jij voldoende water?

Voldoende water drinken is ontzettend belangrijk. Zeker voor zwangere vrouwen, mama’s die borstvoeding geven en kleine kinderen. Maar hoe weet je of je genoeg water drinkt? Wij zetten enkele alarmbellen op een rijtje, zodat jouw lichaam voldoende gehydrateerd blijft …

Alarm: watertekort

  • Als je te weinig drinkt, raakt de vochtbalans in je lichaam uit evenwicht. De eerste tekenen van uitdroging zijn een droge mond, hoofdpijn en donkergekleurde urine.
  • Je kan ook last krijgen van vermoeidheid en concentratiestoornissen.
  • Bij ernstige uitdroging: duizeligheid, krampen in armen en benen, lage bloeddruk, hartritmestoornissen, weinig of niet meer kunnen plassen en verstopping.

De oplossing

Je drinkt best zo’n 1,5 liter per dag, of zo’n 7 tot 10 glazen. Een kruidenthee is een goede afwisseling, gezoete frisdranken zijn een minder gezonde keuze. Ben je zwanger of geef je borstvoeding? Dan voeg je best nog enkele glaasjes extra toe aan je dagelijkse gemiddelde.

En de kindjes?

Uiteraard is dorst hét signaal dat ons lichaam water nodig heeft. Alleen hebben kinderen het vaak zo druk met spelen dat ze vergeten te drinken. Nochtans heeft hun lichaam (dat in volle ontwikkeling is) net extra hydratatie nodig. Bied je kleintje daarom enkele keren per dag spontaan een glaasje water aan en zet altijd een flesje binnen handbereik. Kleine baby’s hoef je in principe geen extra water te geven wanneer ze goed drinken via moedermelk of flesvoeding. Bij heel warm weer of wanneer een baby ziek is en veel koorts of diarree heeft, is het uiteraard wel aan te raden hen extra te laten drinken. 

Nog meer goede redenen om meer water te drinken

  • Tijdens je zwangerschap deel je alles met je kindje via het vruchtwater. En hoe beter je eigen lichaamsfuncties werken, hoe beter voedingsstoffen worden getransporteerd naar je baby.
  • Door voldoende water te drinken, verklein je de kans op zwangerschapskwaaltjes zoals constipatie, blaasontsteking en zwangerschapsoedeem.
  • Last van ochtendmisselijkheid tijdens je zwangerschap? Een glaasje water brengt verlichting!
  • Voor borstvoedende mama’s: de kwantiteit en de kwaliteit van moedermelk hangen grotendeels af van wat jij eet en drinkt. Bovendien drinkt je baby tot een liter moedermelk per dag ... en die liter moet jij extra drinken om uitdroging te voorkomen.
  • Om je baby’s flesje te bereiden is het aangewezen om water te kiezen met een zeer laag gehalte aan mineralen en dat perfect zuiver is. Zo verandert de samenstelling van de melk niet. Bovendien belast of vermoei je zo de prille nieren en het spijsverteringsstelsel van je baby niet.

Wist je dat?!

Ons lichaam bevat 60 tot 70 % water. Maar door te zweten en te ademen, verliezen we hiervan dagelijks zo’n 2,5 liter. Een goede bevoorrading van water door middel van drankjes en voeding is dan ook noodzakelijk als we willen dat ons lichaam goed blijft functioneren. 

Ook zo’n dorst? Alle flesjes en bekertjes om je kindje voldoende te laten drinken vind je in ons assortiment Eten & drinken.