Een gat in je geheugen?

Die fameuze zwangerschapsdementie, en dan vooral tijdens je eerste zwangerschap, is geen fabeltje. Nee hoor, veel vrouwen krijgen hier mee te maken. Soms vervelend, soms grappig. Maar vaak ook een beetje pijnlijk. Gelukkig hebben wij enkele tips voor je.

Geen wetenschappelijk bewijs

Australische wetenschappers namen het probleem onder de loep. Ze vergeleken het geheugen van vrouwen die hun eerste baby verwachtten en moeders die net bevallen waren met hun kinderloze leeftijdsgenoten. De verrassing? Er waren geen grote waarneembare verschillen. De toekomstige mama’s scoorden wel net iets lager op denksnelheid tijdens het derde trimester.

Waarom zitten zwangere vrouwen dan met hun hoofd in de wolken?

  • Die dekselse zwangerschapshormonen weer. Wie zwanger zegt, zegt progesteron. En dat hormoon zou een negatieve invloed hebben op het deel in de hersenen dat je herinneringen opslaat.
  • Een slecht geheugen is gewoon een zwangerschapskwaaltje als een ander. Vooral het onthouden van nieuwe informatie is moeilijk. En ook je reactievermogen en werkgeheugen worden wat aangetast tijdens je zwangerschap.
  • Niet alleen je hormonen slaan op hol, ook je prioriteiten liggen anders. Een groot deel van je aandacht gaat naar de baby in je buik en de bevalling die eraan komt. En dus is er weinig ruimte voor iets anders. En dat heeft de natuur mooi bedacht, want zo maak je je minder druk in kleinigheden.
  • Je zwangerschap en de eerste maanden met een nieuwe baby zijn gewoon vermoeiend. En dan voel je dat slaapgebrek dubbel en dik. Moe zijn en een goed geheugen gaan gewoon niet samen.

Een simpel 5-stappenplan tegen zwangerschapsdementie

Dat gat in je geheugen kan er tot een tijdje na de geboorte blijven zitten (wel tot 32 weken!). Je moet de stier dus bij de horens vatten:

  1. Zet jezelf niet te veel onder druk. Relax! Wordt die zwangerschapsdementie echt erger? Ga dan even bij je dokter langs.
  2. Maak lijstjes en orden je gedachten. Alle spulletjes die je kan vergeten, hou je gewoon bij op dezelfde plaats. Denk bijvoorbeeld je GSM, sleutels, bankkaart, …
  3. Wees altijd voorbereid. Hou een notitieboekje, post-its en balpen bij de hand. Op je smartphone en PC maak je gebruik van allerlei apps als sticky notes, de kalender of zelfs de dictafoon.
  4. Verdeel thuis de taken.
  5. En omdat voorkomen beter is dan genezen: tijdens kleine rustmomentjes train je je brein met kleine spelletjes. Wat dacht je bijvoorbeeld van een kruiswoordraadsel, bordspel of een gedichtje van buiten leren?

Al gehoord van choline?

Je baby snoept in je buik van choline. Die voedingsstof speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van zijn hersendelen. Maar als je baby zich hier aan tegoed doet, blijft er minder voor jou over. Resultaat: het geheugencentrum in je brein lijdt daaronder. Oplossing? Af en toe een eitje eten. Of rundsvlees, melk, soja, noten en citrusvruchten. Overdrijf niet, maar verwerk deze ingrediënten in evenwichtige maaltijden.