Feestmenu voor bolle buikjes

Met een zwanger buikje aan tafel zitten mag geen domper zijn op de feestvreugde. Hier een heerlijk eindejaarsmenu, vol gezonde superfoods, waar iedereen van meesmult. Sofie Laporte, diëtiste en mama van twee, deelt haar tips en advies. Smakelijk!

Een hapje: crackers van het huis met rodebietenmousse

Schiet uit de startblokken met deze verrassende mix van lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, chiazaadjes en hennep. Een feestelijk aperitiefhapje met al het goede van granen en lekkere rode biet. Iedereen zal genieten van je zelfgemaakte crackers, zelfs het kleine ‘zaadje’ in je buik J.

Krijg je al het water in de mond? Bekijk het volledige recept.

Dit zegt onze expert: een bom van calcium
Sofie:  “Deze crackers zijn licht verteerbaar én doordat ze gemaakt zijn van zaden, zitten ze boordevol calcium. Tijdens de zwangerschap onttrekt de baby calcium aan jouw lichaam om zelf botten te maken. Zorg er dus voor dat je eigen calciumvoorraad op peil blijft.”

En een drankje: alcoholvrije ananascocktail

Ook zonder alcohol kan je het glas heffen! Deze ‘mocktail’ met kokosnoot en ananas geeft een exotisch tintje aan het aperitief. Wedden dat je zelfs geen zin meer hebt in traditionele bubbels!

Krijg je al het water in de mond? Bekijk het volledige recept.

Dit zegt onze expert: geen alcohol
Sofie: “Tijdens je zwangerschap drink je het best geen alcohol. Vooral tijdens het eerste trimester is de kans op complicaties groot. Wie overmatig drinkt, riskeert een baby met een groei- of mentale achterstand of een open ruggetje. Je moet weten dat je kindje altijd iets meekrijgt van wat je drinkt.”

Do’s-and-don’ts bij het aperitief

  • Do: sesamzaadjes, pijnboompitten en allerlei noten zijn door hun hoge calciumgehalte ideaal voor toekomstige mama’s.
  • Don’t: gerookte vissoorten zoals zalm, heilbot en forel geven kans op besmetting met de listeriabacterie, wat gevaarlijk is voor je baby en zelfs kan leiden tot een miskraam.

Voorgerecht: limoenquinoa met grijze garnalen

Een streling voor de tong én het oog! Ga als voorgerecht voor deze kleurrijke schotel van quinoa, garnalen, limoen, waterkers, dille en platte peterselie. Een genot voor iedereen!

Krijg je al het water in de mond? Bekijk het volledige recept .

Dit zegt onze expert: een superfood
Sofie: “Quinoa is een superfood voor zwangere vrouwen. Het graan heeft een hoog ijzergehalte, veel hoger dan aardappelen, pasta of rijst. Omdat je kind uit jouw ijzerreserves put om zelf bloed aan te maken, heb je als zwangere vrouw meer ijzer nodig. Ook de grijze garnalen zijn veilig, want ze zijn eerst gekookt. Ze bevatten ook veel eiwitten, wat essentieel is voor de spierontwikkeling van je kindje.

TIP: Sprenkel wat citroen (vitamine C) over de grijze garnaaltjes. Zo neem je het ijzer uit de quinoa nog beter op.”

Hoofdgerecht: zuiderse kalfsrolletjes met pompoen en linzen

Dit gerecht vraagt een beetje voorbereiding, maar het loont de moeite! Kalfsescalopes, parmaham, linzen, pompoen, parmesan … Zelfs een vegetarische variant bestaat met comtékoekjes.

Krijg je al het water in de mond? Bekijk het volledige recept.

Dit zegt onze expert: veggie met groene groenten

Sofie:  “Ben je een zwangere vegetariër? Let dan op voor een tekort aan ijzer, calcium en vitamine B12. Eet groene groenten en peulvruchten om je ijzergehalte op peil te houden. Dadels, vijgen en gedroogd fruit zijn een boost voor je calciumgehalte. Lekker en gezond!”

Dessert: granité van pompelmoes met papajacoulis en popcorn

Hou nog een gaatje vrij in je bolle buik voor dit heerlijke zoetigheidje. Popcorn in combinatie met papaja en lekkere citrusvruchten. Op je gezondheid!

Krijg je al het water in de mond? Bekijk het volledige recept.

Dit zegt onze expert: vitamine C-boost

Sofie: “Limoenen en pompelmoezen zitten bomvol vitamine C en zijn dus supergoed voor de weerstand. En een betere weerstand zorgt voor een sterkere en beter uitgeruste  (toekomstige) mama. Vitamine C stimuleert ook de opname van ijzer. Heel goed, want als zwangere vrouw heb je extra ijzer nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen bij je baby.”

Nog een koffietje?

Overmatig koffiegebruik kan leiden tot een laag geboortegewicht. Maar als je zwanger bent mag je gerust nog tot vier kopjes per dag drinken. Voel je dus zeker niet schuldig over die ene koffie na het diner.

In samenwerking met:

Werk van vele handen
Vóór een recept in onze folders, kookboeken en op onze website belandt, gaat het door vele handen. Al die mensen kneden het met veel zorg en passie tot een echt Colruyt-recept. Een recept dat inspireert. Een recept dat stap voor stap en op een duidelijke manier wordt uitgelegd. En vooral een recept waarmee iedereen in weinig tijd lekkere gerechten op tafel zet, voor elke gelegenheid.