Geen fan van fruit?

Fruit zit vol broodnodige voedingsstoffen. Belangrijk dus, dat je kleintje er genoeg van eet. Maar wat als je kindje geen fan is van fruitpap? Met deze tips wordt die “nee!” een ja!

Welk fruit kies je?

Vanaf vier à vijf maanden mag je baby fruitpap eten. De klassieke ingrediënten daarvoor zijn appel, sinaasappel en banaan, maar zeker in de zomer is er zo veel meer keuze! Gebruik als dat kan vers fruit. Lukt dat niet, dan kan ook diepvriesfruit. Vermijd echter fruit uit blik of gedroogd fruit, want dat bevat toegevoegde suikers.

Welke vruchten mag je kleintje (vanaf vier maanden) smullen?

  • appel
  • banaan 
  • sinaasappel
  • kiwi 
  • peer 
  • mango
  • meloen 
  • abrikoos
  • perzik 
  • nectarine

Met rode vruchten zoals aardbeien, frambozen, bosbessen wacht je beter tot je kindje één jaar oud is. Sommige kindjes krijgen immers een allergische reactie. 

Seizoensfruit is lekkerder, verser (en dus gezonder) én beter voor het milieu. Deze zomer zijn de volgende fruitsoorten op hun best:

  • Juli: aardbeien, abrikozen, appels, bosbes, bramen, frambozen, kersen, mango, nectarines, perziken, rode en zwarte bessen
  • Augustus: lijstje van juli + druiven, meloen, peren en pruimen
  • September: appels, bananen, bramen, druiven, frambozen, kiwi, mango, meloenen, peren, sinaasappelen

De lekkerste fruitpap

Verwijder de schil, velletjes en pitjes van het fruit en mix grondig tot je een glad geheel krijgt. Let ook op met de kleine pitjes van druiven en kersen. 

Heb je geen tijd om verse fruitpap te maken? Kies dan voor een potje uit de winkel. Fabrikanten van babyvoeding worden aan strenge controles onderworpen, dus je bent zeker dat het geen smaak- of kleurstoffen of bewaarmiddelen bevat.

Maak van die “nee!” een ja 

Weigert je peuter toch die heerlijke fruitpap? Onze tips:

  • Ruzie maken heeft geen zin: prijs je kind wanneer het een stukje fruit eet, maar ga niet dreigen of straffen.
  • Geef het goede voorbeeld: snij een appeltje in stukjes en eet mee.
  • Kinderen ouder dan twee jaar kan je zelf laten kiezen in de winkel. Was het fruit, laat je kind helpen met snijden (met een niet te scherp mesje) en presenteer het in een leuk kommetje. Een ‘zelfgemaakte’ maaltijd smaakt altijd beter. 
  • Maak spiesjes: fruitbrochettes zijn véél lekkerder dan een saai stuk fruit.
  • Maak een mannetje, een diertje, een autootje … Gezichtjes kan je tekenen met een coulis van rood fruit uit de diepvries. 
  • Maak lekkere fruitsapjes en smoothies. Voor kinderen jonger dan 1 jaar voeg je beter geen yoghurt of melk toe (dat kunnen ze nog niet goed verteren).
  • Maak een snackbordje: stukje worst, stukje kaas, stukjes komkommer en ... een paar partjes appel, wat druifjes en meloen.
  • Smokkel wat fruit in de maaltijden: banaan op de boterham, bananenbrood als ontbijt, (ongesuikerde) appelmoes bij het avondeten, stukjes perzik of appel in een slaatje ...

Met leuk eetgerei wordt fruit eten pas echt een feest! Ontdek onze bordjessnackdoosjeseetsetjes en meer in de webshop.