Gezonde babyhapjes in 3.600 seconden

Is het tijd voor vaste hapjes? Verschillende soorten fruit en groenten, een beetje organisatietalent, een zeste van creativiteit en vooral veel liefde … Klaar is kees: je tovert een heerlijk buffet voor je kleintje in amper 60 minuten!

Groentepapjes voor een heel leger

  • Kook verschillende groenten, rijst, aardappelen en pasta. Apart, welteverstaan.
  • Combineer ze tot lekkere babyhapjes, pureer, verdeel in porties, laat afkoelen en vries in (op -18° C).
  • Je kan zachte specerijen toevoegen (basilicum, oregano, bieslook, peterselie), maar geen zout (niet nodig) of peper (prikkelt de darmen van je baby te veel).

Diepvriesfee

Kleef een etiket op elke portie, met de datum en de inhoud. Ziezo, nu hoef je 3 maanden lang alleen nog je diepvriezer open te trekken. Ontdooi in de ijskast en warm daarna op in de pan, au-bain-marie of in de microgolfoven (meng dan wel even om de warmte goed te verdelen).

Welke porties?

Je zal het zien, je kleintje trekt zijn neusje op voor een potje dat je net helemaal hebt ontdooid. Verspilling zeg je? Probeer deze truc: maak eerst kleine proefhapjes in een ijsblokjesvorm en vries in. Vindt je kleintje het lekker? Een volwaardige portie voor een baby van 8 maanden is ongeveer 150 g, voor een baby van 1 jaar is dat veeleer 250-300 g. En altijd: 2/3 groenten, 1/3 zetmeelrijke voedingsmiddelen.

Een beetje (20 g) vlees of vis erbij?

  • Vlees: kies voor vers vlees zonder zichtbaar vet. Schapen- en lamsvlees zijn te vet.
  • Vis: 1 tot 2 keer vis per week is ideaal, maar nooit rauw.

De aanhouder wint!

Mama’s weten het: je met liefde bereide delicatessen worden niet altijd goed onthaald en vooral niet wanneer je pas begint met vaste voeding. Geen paniek. Je kindje moet nu eenmaal wennen aan al die nieuwe smaken ... Geef niet te snel op: pas na 10 tot 15 mislukte pogingen kan je besluiten dat je baby iets niet lust.

Welke groenten?

  • Ideale beginnersgroenten vanaf 4-5 maanden: wortel, aubergine, bloemkool, broccoli, courgette, erwtjes, pompoen en boontjes.
  • De volgende groentjes geef je pas na 6 maanden en maximum 2 keer per week (kans op winderigheid en een opgeblazen gevoel): kolen, ui, prei en nitraatrijke groenten (spinazie, sla, witloof, bietjes, bleekselder), die je trouwens beter niet invriest.
  • Welk fruit?

    Altijd vers en rijp seizoensfruit zonder pitjes of velletjes. Begin met banaan, appel, peer, meloen, perziken en pruimen. Daarna kiwi, citrusvruchten en mango. Opgelet: ananas mag pas vanaf 1 jaar!

    Bewaarpotjes, stoomkokers, servies en bestek, slabbetjes … Alles wat je kleintje nodig heeft om van zijn eten te genieten, vind je in het assortiment Eten en Drinken in de webshop.