Gezonde opkikkertjes voor je kleintje

Lekkere én gezonde tussendoortjes, bestaan ze? Ja hoor! Wil jij op een gezonde manier scoren bij je kleintje? Lees snel onze tips voor gezonde snacks en verras met originele hapjes.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Een gezond tussendoortje bevat (relatief) weinig suiker en vetten, en zorgt voor essentiële voedingsstoffen. Vezels, vitamines, eiwitten en gezonde vetten geven je kleintje de juiste brandstof om vol energie verder te spelen en de wereld te ontdekken.

Wat zijn goede vitaminebommetjes?

Fruit
De gezondste snack is ongetwijfeld fruit, als je maar genoeg varieert. Wil je fruit populair maken bij je kind? Maak dan bijvoorbeeld een fruitbrochette of –salade. Als het er leuk en kleurrijk uit ziet, zal je kindje er sneller van smullen.
Goede keuzes zijn:

  • Kiwi: zorgt voor de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C
  • Banaan: rijk aan calcium en geeft een extra energieboost
  • Appel: bevat veel vitamine B en C en verhoogt de weerstand tegen verkoudheden, griepjes en luchtwegeninfecties
  • Bessen: bevatten veel vezels, vitamines en antioxidanten
  • Aardbei: versterkt de botten, het haar en de huid, en zorgt dankzij de aanwezigheid van caroteen voor een goed gezichtsvermogen

 Yoghurt
Zuivelproducten als melk en yoghurt zijn lekkere gezondmakers. Ze zijn rijk aan calcium, vitamine B en eiwitten. Combineer yoghurt met nootjes, honing of fruit voor extra smaak en kleur.

Noten
Walnoten, pistachenoten, amandelen en pindanoten zijn rijk aan onverzadigde vetzuren en leveren veel energie. Let wel op: kindjes jonger dan 4 kunnen zich gemakkelijk verslikken, dus geef ze geen hele noten. Je kan (geplette) noten wel verwerken in een pasta of zelfgebakken koekje.

Groenten
Geef eens leuke groentesnacks mee in de brooddoos. Rauwkost als radijsjes, kerstomaatjes, schijfjes komkommer en bloemkoolroosjes zitten boordevol vezels, vitamines en geven een langdurig verzadigd gevoel.

En ook …
Olijven, havermout, volkoren brood, en versgeperste groente- of vruchtensapjes vallen in de smaak. Laat je kind steeds water drinken na elke maaltijd en tussendoortje.

Hoeveel tussendoortjes geef je?

Je kind geeft meestal zelf aan hoeveel tussendoortjes het nodig heeft. Beperk de inname van suiker en het aantal eetmomenten om tandproblemen te voorkomen. Hoe meer maaltijden, hoe meer aanvallen op het tandglazuur en hoe meer kans op gaatjes. Geef ook steeds zelf het goede voorbeeld en snack lekker gezond mee!

In samenwerking met:

Nutricia behoort tot een van de toonaangevende bedrijven van de wereld in de markt voor babyvoeding. Nutricia draagt met haar baby- en kindervoeding bij tot een normale groei en ontwikkeling van kinderen van 0 tot 36 maanden. Hiervoor stelt zij diepgaande kennis en een breed scala aan producten beschikbaar, afgestemd op de specifieke behoeften van ieder kind in elke leeftijdsfase.

Naast voedingsmiddelen is bij Nutricia uiteraard ook goede service erg belangrijk. Jullie kunnen dus terecht met al je vragen bij de Nutricia voedingskundigen op het gratis nummer 0800 16 685.