Last van verstopping (obstipatie) en harde stoelgang tijdens de zwangerschap

Zelfs al had je voor je zwangerschap nooit last heeft van harde stoelgang of obstipatie (verstopping), kan dit tijdens de zwangerschap opeens opspelen. De belangrijkste oorzaken zijn hormonale veranderingen, verminderde lichaamsbeweging, druk van inwendige organen en de veranderde bloedsomloop. Bovendien neemt je baby steeds meer ruimte in, waardoor je darmen in de verdrukking komen. Ook na de bevalling kan de stoelgang nog een tijd voor problemen zorgen.

Wat doe je tegen verstopping en harde stoelgang?

  • Begin elke dag met een ontbijt. Zo komt je darmwerking goed op gang.
  • Eet regelmatig en goed verdeeld over de dag. Ideaal is drie hoofdmaaltijd en tussendoor iets kleins zoals fruit. Zo hou je je darmen in beweging.
  • Eet vezelrijke voeding zoals aardappelen, peulvruchten, fruit, groenten en volkorenproducten. Je kunt bijvoorbeeld de warme maaltijd of de boterhammen aanvullen met rauwkost of tussendoor groente en fruit eten als snack. 
  • Drink minimaal 1,5 liter water per dag. Zuivelproducten (melk, yoghurt) en soep tellen ook mee.
  • Probeer elke dag te wandelen of te fietsen of een andere vorm van matig intensieve beweging te doen. 
  • Rust voldoende uit, ook al heb je nog 1001 dingen te doen. 
  • Ga bij aandrang zo snel mogelijk naar het toilet, dit voorkomt dat de ontlasting te lang in de endeldarm blijft en harder wordt.