Mama, mag ik een koekje?

Kleintjes hebben voor de lunch of het avondeten vaak een hongertje. Dat is normaal, in kleine buikjes past niet zoveel waardoor kinderen sneller honger krijgen. Wat doe jij dan, trek je de koekjestrommel open? Diëtiste Lynn De Merlier geeft tussendoortjesadvies.

Wat is het nut van tussendoortjes?

Lynn: “Voor kleine kinderen zijn tussendoortjes even belangrijk als de hoofdmaaltijd. Door hun kleinere buikjes hebben ze namelijk sneller honger, zeker als ze actief (geweest) zijn. Gezonde tussendoortjes stillen die honger even en zijn bovendien de extra brandstof die ze nodig hebben om te groeien, te spelen en te ontdekken.”

Hoeveel calorieën heeft mijn kind nodig?

Lynn: “Calorieën tellen bij kinderen werkt niet. Elk kind is namelijk anders: de lengte, de leeftijd … Pin je dus niet vast op een cijfer. Wel de verdeling tussen eiwitten, vetten en koolhydraten telt. Zowel voor de hoofdmaaltijden als voor de tussendoortjes. Pas de 80/20-regel toe: als je kind voor 80 % gezonde dingen eet, dan mag het gerust voor 20 % ‘zondigen’. Bijvoorbeeld op zondag.”

‘Slechte’ snacks, bestaan ze?

Lynn: “Kinderen hebben van nature een voorkeur voor zoet. Dus als ze een snack mogen kiezen, zit die vaak vol suiker. Dat is jammer, want tussendoortjes met toegevoegde en geraffineerde suikers brengen geen nuttige voedingsstoffen aan. Terwijl er toch zoveel gezonde varianten zijn. Ga voor tussendoortjes die uit gezonde voedingsstoffen bestaan. Fruit, groenten, een rijstwafel of een kommetje verse soep, bijvoorbeeld.”

Hoeveel tussendoortjes geef ik mijn kind?

Lynn: “Belangrijk is dat je kind vaste eetmomenten heeft. Ik raad daarom het volgende aan: ontbijt – tussendoortje - lunch – tussendoortje (of 2) - avondeten. Twee tot drie gezonde tussendoortjes per dag kunnen dus zeker. Plan ze nooit vlak voor een maaltijd en beperk ze tot maximum drie. Een hele dag eten en drinken is slecht voor de tanden en verstoort de trek in de hoofdmaaltijd.”

Mag er een tussendoortje in de brooddoos?

Lynn: “Dat is helemaal niet nodig. Een paar bruine boterhammetjes met kaas of kipfilet zijn voldoende. Vermijd zoet als beleg. Choco of confituur hou je beter voor het ontbijt. Ook een dessertje is overbodig.”

Kommetjes en snackdoosjes heb je nooit genoeg, zeker niet met een kleine spruit in huis. Ze houden die lekkere (gezonde) snacks heerlijk vers.

In samenwerking met:

Nutricia behoort tot een van de toonaangevende bedrijven van de wereld in de markt voor babyvoeding. Nutricia draagt met haar baby- en kindervoeding bij tot een normale groei en ontwikkeling van kinderen van 0 tot 36 maanden. Hiervoor stelt zij diepgaande kennis en een breed scala aan producten beschikbaar, afgestemd op de specifieke behoeften van ieder kind in elke leeftijdsfase.

Naast voedingsmiddelen is bij Nutricia uiteraard ook goede service erg belangrijk. Jullie kunnen dus terecht met al je vragen bij de Nutricia voedingskundigen op het gratis nummer 0800 16 685.