Miam, hersenvoer!

Het brein van je baby ontwikkelt zich in sneltempo in het eerste levensjaar. Maar ook daarna gebeurt er nog heel wat in dat kleine hoofdje. Om optimaal te functioneren hebben de hersenen van je kleintje de juiste voedingsstoffen nodig. Zet dus zeker deze verstandige hapjes op het menu.

Een bourgondiër in je hoofd 

De hersenen van je baby bestaan bij de geboorte uit enkele honderden miljarden neuronen. Maar die zijn nog niet allemaal met elkaar verbonden. De juiste verbindingen ontstaan tijdens de eerste levensjaren. En dat werk is niet te onderschatten. Om goed te functioneren heeft het brein 40 nutritionele elementen nodig: 15 mineralen en sporenelementen, 8 aminozuren, 132 vitamines en 4 vetzuren … En deze bourgondiër verbruikt niet minder dan 20 % van de energie die we uit voeding halen. Aarzel dus niet en leg hem goed in de watten.

Verstandige hersenhapjes

1. Vis

Vis, en dan vooral vette vis, zit vol omega 3-vetzuren. Ook bekend als de onverzadigde, goede vetten die een grote rol spelen bij de opbouw en het voeden van onze hersencellen.

2. Volle granen

Rijk aan vitamine B, magnesium, ijzer en zink, zijn deze voedingsstoffen belangrijk bij de synthese van neurotransmitters. Ook bevatten volle granen veel trage suikers die de hersenen constant van energie voorzien. Dus lang leve (bruine) bokes, muesli of havervlokken bij het ontbijt

3. Spinazie en broccoli

Groene groenten waar je sterk van wordt én slim! Want ze zitten vol ijzer, vitamines A, B, C, E en mineralen. Die zijn belangrijk voor het transport van zuurstof in het lichaam en het overbrengen van prikkels van de zenuwen naar de hersenen.

4. Bananen

Bananen zijn een belangrijke bron van magnesium en vitamine B6. Elementen die ook betrokken zijn bij de overdracht van zenuwimpulsen en de aanmaak van belangrijke stoffen zoals serotonine.

5. Rode vruchten en kiwi’s

In de zomer kan je niet genoeg besjes eten. Aardbeien, frambozen, zwarte en blauwe bessen zitten allemaal boordevol vitamine C en polyfenolen, een stof die bekend staat als een antioxidant. In de winter zijn kiwi’s een goed alternatief.

6. Eieren

Eieren zijn rijk aan choline, een stof die belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Ook bevatten ze veel lecithine en vitamine B1, wat dan weer het geheugen en het leervermogen verbetert.

7. Peulvruchten en zaden

Als je hersenen niet genoeg brandstof krijgen, word je moe en sloom. Peulvruchten en zaden verhinderen dat door het aanleveren van voedingsstoffen zoals koolhydraten, vitamine B, ijzer en eiwitten.

8. Avocado

Twijfel niet als je kleintje ervan houdt! Avocado op het menu levert tonnen vitamine E, één van de belangrijkste antioxidanten die de vetweefsels van de hersenen beschermt.

Water en nog eens water!

Nu heeft je baby’s brein alle voedingselementen die het nodig heeft. Maar hoe komen die op de juiste plaats terecht? Juist ja, water! Geef je baby elke dag veel en regelmatig te drinken. Want water zorgt voor het transport van al deze belangrijke brandstoffen. 

Verstandige hersenhapjes smaken nog zo lekker met een leuk eetsetje erbij.

In samenwerking met:

Werk van vele handen
Vóór een recept in onze folders, kookboeken en op onze website belandt, gaat het door vele handen. Al die mensen kneden het met veel zorg en passie tot een echt Colruyt-recept. Een recept dat inspireert. Een recept dat stap voor stap en op een duidelijke manier wordt uitgelegd. En vooral een recept waarmee iedereen in weinig tijd lekkere gerechten op tafel zet, voor elke gelegenheid.