Ook tijdens je zwangerschap is beweging goed voor je gezondheid

Er is geen enkele reden waarom je tijdens je zwangerschap niet zou mogen sporten. Integendeel, zolang er geen complicaties zijn, draagt voldoende bewegen, net zoals anders bij tot de gezondheid. Naar je lichaam luisteren en je sportieve prestaties aanpassen aan je conditie en de intensiteit waarmee je voor je zwangerschap aan sport deed, is echter de basisvereiste.

Een goede remedie tegen zwangerschapskwaaltjes 

Vrouwen die tijdens hun zwangerschap voldoende blijven bewegen, hebben minder last van zwangerschapskwaaltjes zoals beenkrampen, incontinentie, constipatie, zwangerschapsdiabetes, depressiviteit, overgewicht en rugpijn. Door het (blijven) trainen wordt de zuurstofopname in het bloed gestimuleerd en wordt de stevigheid van skelet en spieren onderhouden. Het oefenen van je schuine buikspieren, geeft bovendien meer steun aan je boller wordende buik. Aangezien bevallen op zich topsport is, is vooraf je lichaam blijven trainen dus beslist een goed idee. 

Sneller weer in topvorm na de zwangerschap

Als je tijdens je zwangerschap actief bent gebleven, zal je ook sneller herstellen na de bevalling. Meteen na de bevalling kan je trouwens perfect in bed al eenvoudige oefeningen beginnen doen. Meestal is het nog te vroeg om met bekkenbodem- en buikspieroefeningen te starten maar in principe kan dat. Zodra de baarmoeder een zestal weken na de bevalling opnieuw gekrompen is, kan je je gewone sportritme opnieuw hernemen. Dat geldt ook voor vrouwen die bevielen met een keizersnede.