Stop de (baby)winterdip

In de winter ben je gevoeliger voor een dipje. Zeker als je net mama werd en alleen thuis zit met je baby. Met deze 10 makkelijke tips beur je jezelf weer op.

1. Zeg nee tegen junkfood

Weersta aan de verleiding om na een slechte nacht in je snoepkast te duiken. Junkfood wakkert  je neerslachtige gevoel net aan waardoor je snel in een negatieve spiraal terechtkomt. Eet liever kiwi’s, bananen, kalkoen, zuivel en avocado’s: die stimuleren een zonnig humeur.

2. Ga naar buiten

Hard om de kou te trotseren? Helemaal niet! Kleed je baby goed aan en ga samen flink bewegen. Het versterkt je hart en je longen en houdt ook je hersenen gezond. En dat vermindert de kans op somberheid. Is er wat zon? Dan neem je ook een extra portie vitamine D op.

3. Verwen je lichaam

Een heerlijk ontspannend bad met lavendelolie, een massage door je partner of een professional, of een sauna misschien? De warmte en geuren doen je zeker goed. Wees vooral lief voor jezelf en je lichaam.

4. Kraak een stukje pure chocolade

Chocolade maakt gelukkig! En hoe donkerder (72 % cacao of meer), hoe groter het effect. Want pure chocolade zorgt voor extra serotonine en endorfine in je hersenen.

5. Zoek mensen op

Kom uit je veilige cocon: ga op bezoek bij een vriendin, familie. Of nodig gezelschap uit bij je thuis. Zelfs al is je huis een puinhoop. Regelmatig sociaal contact zorgt ervoor dat je je minder somber voelt.

6. Creëer een vast slaapritme

Makkelijker gezegd dan gedaan met een pasgeborene in huis? Je partner kan je helpen om toch je acht uur slaap per nacht te halen. Zelfs tijdens gebroken nachten. Probeer een vast patroon te vinden. Zo sta je een pak frisser en opgewekter op.

7. Kijk uit naar een lekker ontbijt

Dan is het sowieso gewoon veel leuker om op te staan. Een stevig ontbijt geeft je ook genoeg energie om de hele dag warm te blijven. En dat is mooi meegenomen op koude winterdagen.

8. Geniet van één vrije avond per week

Het maakt niet uit wat je doet: naar de cinema gaan, een romantisch etentje … Wat telt is dat je er even uit bent. Om je daarna weer een pak beter te voelen.

9. Zoek licht op

Open gordijnen en deuren. Installeer een timer op je nachtlampje zodat het een half uur voor je wekker aan gaat. Ook lichttherapie is een aanrader. Het regelt je biologische klok: 80 % van de mensen voelt zich beter na een week lang elke dag een half uur lichttherapie.

10. Driemaal dankjewel!

Schrijf elke dag drie dingen op waarvoor je dankbaar bent. Door dat soort positivisme krijgt de winterdip minder kans. Echt!

Wanneer wordt een dipje een depressie?

Iedereen heeft wel eens een dip. Je voelt je minder goed, bent somberder dan gewoonlijk en je hebt even geen zin meer in de dingen die je normaal leuk vindt. Niet fijn. Maar een dip is meestal na

een tweetal weken weer verdwenen. Een depressie is erger: je voelt je aanhoudend heel somber en functioneert met moeite of helemaal niet. Ben je depressief, dan heb je flink wat tijd nodig om te genezen.