Baby’s: alternatieven voor het klassieke trio aardappelen-vlees-groenten

Wie varieert, eet een pak evenwichtiger. En dat geldt ook voor de kleintjes. Je doet er dus goed aan om je kleine spruit niet dagelijks het klassieke trio aardappelen, vlees en groenten voor te schotelen. Want er bestaan een heleboel heerlijke alternatieven. Voedingsdeskundige Jasmine Leyssens stelt ze aan je voor en geeft meteen enkele nuttige tips.

De melkweg

Jasmine: “Melk is ongetwijfeld een essentieel bestanddeel van de voeding van een kind. Vanaf drie jaar mag een kind koemelk drinken. Maar vóór deze leeftijd heeft elk kind aangepaste melkvoeding nodig.”   

  • Geef je je baby geen borstvoeding? Dan kan je hem tot de leeftijd van 6 maanden eersteleeftijdsmelk op basis van koemelk geven. Schakel tussen 6 en 18 maanden over op opvolgmelk.
  • Als je toch wil variëren of als je kindje een koemelkeiwitallergie of lactose-intolerantie heeft, zijn er andere opties. Tot 12 maanden mag je je baby zeker ook start- en opvolgmelk geven. Andere melksoorten zoals soja, paardenmelk en geitenmelk kunnen perfect zolang ze zijn aangepast aan de noden van je baby.
  • Tussen de 18 maanden en 3 jaar is groeimelk aanbevolen. Met uitsluitend gewone koemelk krijgt je kindje tot die leeftijd onvoldoende ijzer en vitamine D en te veel eiwitten binnen. 
  • Vanaf 3 jaar kan je ook plantaardige dranken als noten-, rijst-, haver-, hazelnoot- en amandeldranken voorstellen als een tussendoortje. Doe dit met mate, want deze dranken zijn nogal zoet en bevatten te weinig voedingsstoffen.

Aardappeleters

Belgen zijn gek op aardappelen! Dat is op zich niet erg want ze bevatten veel vezels en zijn een bron van vitamine C en kalium. Maar waarom eens geen heerlijke alternatieven uitproberen? 

  • Vervang de aardappelen regelmatig door rijst, pasta, tarwe of rogge.
  • De zoete aardappel bereid je zoals de aardappel maar heeft een zoetere smaak.
  • De aardpeer is een knolgewas met een zachte, zoete smaak en een bron van vitamine B1 en ijzer.
  • Bulgur zijn tarwekorrels en een bron van vezels. 
  • Quinoa-zaden zijn een bron van eiwitten en vezels en bevatten geen gluten.
  • Couscous is een graanproduct en bestaat uit durumtarwe en water.

Alternatieven voor vlees 

Vlees is goed voor baby’s, want het is een bron van eiwitten, ijzer en vitamines. Maar je mag er niet mee overdrijven. Jasmine: “Het basisprincipe is: varieer de voeding, met voldoende afwisseling tussen de verschillende soorten vlees, vis, peulvruchten en eieren.”  

  • Begin met het vlees minstens tweemaal per week te vervangen door vis.
  • Vanaf 6 maanden kan je vlees en vis af en toe vervangen door:
    • 15 g tofoe of sojakaas
    • 30 g gare paddenstoelen
    • 30 g gepureerde en gezeefde peulvruchten
    • 1 sneetje jonge kaas
  • Voor vleesvervangers zoals seitan en tempé kan je beter wachten tot de leeftijd van 1 jaar.

Papjes en tussendoortjes

Van zodra je baby vertrouwd is met gevarieerde voeding, kan je ook fruitpapjes maken die zijn ingedikt met een koek of meel. Vermijd echter dat je baby gewend raakt aan een koekje bij zijn fruit, en vervang het af en toe door kindermeel (van rijst of spelt). En doe geen yoghurt of plattekaas bij de fruitpap: die bevatten alleen eiwitten en zijn al voldoende present in de melkvoeding. 

Vanaf 9 maanden kan je je kleintje ook af en toe een speciaal vitaminekoekje voor baby’s geven. Fruit, rijstwafels en crackers zijn uitstekende alternatieven. Maar beperk deze tussendoortjes, zodat je de eetlust van je baby op het moment van de maaltijd niet in het gedrang brengt. 

Sugar and sweets

Suikers die van nature aanwezig zijn in bepaalde voeding (zoals in fruit) kan je zorgeloos aan je baby serveren. Probeer wel om zo veel mogelijk de geraffineerde suikers te vermijden, want die zorgen ervoor dat je kleintje steeds meer naar zoet verlangt. Geraffineerde suikers zijn ook heel slecht voor de tanden en bevatten geen vitaminen en mineralen. Het spreekt voor zich dat je beter ook geen zoetstoffen gebruikt in de voeding van je kindje.

Gelukkig bestaan er goede natuurlijke alternatieven voor geraffineerde suikers:

  • Palmsuiker, bereid uit de vruchten van sommige palmbomen.
  • Kokosbloemsuiker, gemaakt op basis van kokosnootnectar.
  • Ahornsiroop, op basis van houtsappen uit de esdoorn. Heerlijk in havermoutpap of op een pannenkoek.
  • Agavesiroop gemaakt op basis van de nectar van de agave-plant. Lijkt op honing, maar is iets dunner.
  • Rijststroop is ideaal om een taart of koekjes te verzoeten. 

Deskundigen zijn van mening dat het belangrijk is om jonge kinderen ook te laten wennen aan minder zoete smaken, bijvoorbeeld door ze ook water en thee zonder toegevoegde suiker en zoetstoffen te laten drinken.

Een mooi bordje, een praktische tas, een grappige lepel, een leuke maaltijdset … Varieer je menu’s en presentaties met de leuke artikelen uit het assortiment Eten en drinken in onze webshop.