Verhaaltjes over slapen gaan

Rituelen helpen bij het slapengaan. Slapen maakt slim. Mythe of waarheid? Dreambaby viste het voor je uit!

Rituelen helpen bij het slapengaan

WAAR. Een slaapritueel maakt de overgang van de ene naar de andere situatie vloeiender, logischer en rustiger. Door steeds hetzelfde ritueel uit te voeren, zal je kind dit ook herkennen. Deze herkenbaarheid geeft je kind een veilig gevoel. En ja, ook baby’s kunnen al veel hebben aan een ritueeltje. Eerst een kietelspelletje, dan verschonen en de slaapzak aan, om nog samen even in de spiegel te kijken en dan te drinken en te slapen. Wordt je kindje ouder, dan veranderen de rituelen meestal.

Eén kind op zes slaapwandelt wel eens

WAAR. Slaapwandelen komt vooral voor op de leeftijd van drie tot vijf jaar. Het is op zich onschadelijk en verdwijnt meestal vanzelf. Slaapwandelen doet zich meestal in de eerste uren van de slaap voor. Je kind is niet echt wakker en coördineert zijn handelingen minder. Het kan zich ook minder oriënteren. Maakt het niet wakker, maar zorg dat het zich geen pijn kan doen. Plaats een traphekje bijvoorbeeld. Vergrendel de ramen. Of doe de voordeur goed op slot. 

Slapen maakt slim

WAAR. Slapen is niet alleen lekker, maar ook gezond. Een kind heeft elke nacht tot elf uur slaap nodig om geen serieuze gezondheidsklachten te ondervinden. Komt een kind niet aan die elf uur, dan krijgt het niet alleen gedragsproblemen, maar leidt dit ook tot een verstoorde cognitieve ontwikkeling.  Slaaptekort zorgt ervoor dat de plasticiteit van de jonge hersenen niet optimaal wordt benut waardoor het opslaan van kennis en vaardigheden wordt gehinderd. Want die kennis en vaardigheden worden vooral in de diepe slaap vastgelegd of de slaapfase die dominant is gedurende de eerste helft van de nacht. Als je die diepe slaap negeert door te laat te gaan slapen, dan gaat het leervermogen achteruit. 

Dreambaby zorgt voor het comfort van je baby's slaap: WAAR. Ontdek ons assortiment Slapen in de webshop.