Water komt best niet later

Zo mama, zo kind. Je leert je peuter het best al van kleins af aan water drinken. Kinderen jonger dan twintig maanden hebben nog geen echt dorstgevoel. Belangrijk dus dat je hen zo veel mogelijk stimuleert, door zelf het goede voorbeeld te geven en een paar tips toe te passen.

Waardevol water

Dat water gezond is, is al langer bekend. Water is een essentieel bestanddeel bij de opbouw van weefsels en spieren in ons lichaam. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een volwassene bestaat uit 55 % tot 60 % water. Maar wist je dat peuters een nog hoger percentage vocht hebben? Aangezien ze voor 75 % uit water bestaan, is het voor hen dus nog belangrijker om voldoende te drinken. Ook omdat ze meer zweten is het aangeraden hun vochtbalans in evenwicht te houden.

Water in elke fase

  • Tijdens de zwangerschap

Je geeft je kindje al een voorsprong als je tijdens de zwangerschap voldoende drinkt. Vruchtwater wordt om de drie uur vernieuwd door het aangevoerde water. En omdat toekomstige mama’s ongeveer 2,5 liter vocht per dag verliezen, is het belangrijk om dat verlies te compenseren. Dat doe je door veel waterrijk voedsel, zoals groenten en fruit, te eten. Maar nog belangrijker is het natuurlijk om genoeg te drinken.

  • Tot 4 maanden

In principe krijgt je baby voldoende vocht binnen via de flesvoeding of moedermelk. Toch is soms een extra effort nodig als je baby te veel vocht verliest door bijvoorbeeld koorts of temperatuurschommelingen. Geef je borstvoeding, dan leg je je kindje het best wat vaker aan. Baby’s op flessenvoeding geef je bij ziekte of op warme dagen extra water.

  • Ook na 4 maanden

Schakel je over naar vaste voeding, zorg dan dat je kindje zeker de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid water binnen heeft. Voor baby’s tussen 4 en 8 maanden is dat 120-130 ml per dag per kilo. Tussen 8 en 12 maanden wordt dat 100-110 ml per kilo. Tenslotte kindjes van 1-3 jaar: zij hebben elke dag 500 ml vocht nodig, naast hun portie melk.

Drinktips

  • Zuiver mineraalwater. In de rekken vind je water met de vermelding ‘Geschikt voor de bereiding van babyvoeding.’ Kies bij voorkeur voor water met een laag mineraalgehalte. Zo belast je het organisme van je baby niet onnodig.
  • Veel water, ook tussen de maaltijden door. Vraag je kleintje vaak of hij dorst heeft en zorg dat je grote glazen gebruikt. Op die manier drinkt je kindje meer water en je moet minder snel bijvullen.
  • Altijd beschikbaar. Zorg dat je ook buitenshuis water bij hebt. Stop daarom altijd een flesje water in je handtas of verzorgingstas.
  • Maak water aantrekkelijker. Is je kindje water even beu? Probeer dan een smaakje. Voeg een stuk fruit of groente toe en laat even trekken. Haal het stukje eruit voor je het water presenteert. Afwisseling is goed, maar maak er geen gewoonte van. Anders wil je baby misschien geen zuiver mineraalwater meer drinken.
  • Geen suiker of siroop. Suiker is niet alleen slecht voor de tandjes, maar ook voor de ontwikkeling van het smaakpatroon van je kindje. Vermijd dus frisdrank, sappen en kant-en-klare drankjes en hou ze uit het zicht. Zulke drankjes zijn alleen bedoeld voor speciale gelegenheden zoals verjaardagsfeestjes.
  • Temperatuur is belangrijk. Hou rekening met de temperatuur van het water. Serveer het niet te warm of te koud.

Een handige beker met drinktuit kan je kindje helpen om vlot de eerste slokjes water binnen te krijgen. Ontdek onze vrolijke oefen- en antilekbekers in de webshop.

In samenwerking met:

Spa Reine is een geschenk van de natuur. Het gefilterde water van Spa ontspringt na een lange, ondergrondse reis in het hart van de Belgische Venen. Zo biedt Spa je alle zuiverheid van een uniek natuurlijk mineraalwater. Zijn constante samenstelling is uiterst zuiver en mineraalarm. En dat maakt Spa uitermate geschikt voor de voeding van de allerkleinsten.

Om toekomstige of jonge mama’s en hun kinderen van het zuivere water van Spa te laten genieten, hebben we het Spa Mama Baby-programma ontwikkeld. Deze unieke bron van tips, voordelen en “knuffelzachte” cadeautjes vind je op www.spa.be.