Zen zwanger zijn

Stress kan je leven verzuren. Ook tijdens de zwangerschap. Je doet er goed aan om zo kalm mogelijk te blijven, maar jammer genoeg heb je niet altijd vat op al die stressbronnen. Gelukkig geven wij je enkele tips zodat je die negen maanden toch op een roze wolk kan doorbrengen.

Een beetje bang?

De komst van nieuw leven brengt allerlei zorgen met zich mee. Je stelt jezelf natuurlijk constant vragen. Geraak ik wel op tijd in het ziekenhuis? Welke moeilijkheden liggen er in het verschiet? En hoe ziet het leven van mijn kindje er binnen 5, 10 of 20 jaar uit? Allemaal gegrond natuurlijk, maar tegelijkertijd zorgt dit ook voor stress.
Helaas heeft dat verhoogde stressniveau een negatieve invloed op de gezondheid van jou en je baby. Het heeft effect op je immuunsysteem en stimuleert de productie van bepaalde hormonen. Dit kan leiden tot vroeggeboorte, gedragsproblemen tot zelfs een miskraam. 

Tijd om orde op zaken te stellen

Ervaar je echt maandenlang problemen? Ga dan even met een psycholoog praten. Hij of zij helpt je je stress te kanaliseren en te verminderen. Het wordt dan ook hoog tijd om orde op zaken te stellen zodat stress geen kans krijgt tijdens je zwangerschap. Maar hoe doe je dat?

  • Neem je levensstijl onder de loep. Je werksituatie, je huishouden, welke verplichtingen je allemaal moet nakomen ... Is dit allemaal wel haalbaar? Schrap gerust enkele activiteiten.
  • Bepaal wat je grootste stressbronnen zijn. Welke kan en moet je aanpakken?
  • Geef jezelf tijd om te ontspannen, slaap genoeg en maak gebalanceerde maaltijden klaar.
  • Durf hulp vragen aan de anderen in je omgeving. Doe je niet sterker voor dan je bent.
  • Leer ontspanningstechnieken aan en geef je lichaam en geest de kans om rustig te worden.

Zorgen voor jezelf, zonder schuldgevoel

  • Maak je overvolle agenda leeg en neem een pauze. Leg uit dat je moe bent. Je vrienden, familie en collega’s begrijpen dit zeker!
  • Koop mooie zwangerschapskledij voor jezelf in plaats van gewoon een maatje groter te kiezen. Die modelletjes zijn speciaal ontworpen voor zwangere buiken en zijn heel comfortabel. Ook zijn de zwangerschapscollecties steeds mooier en hipper.

Er even tussenuit

Kan je je enkele dagen vrij maken? Relax dan rustig thuis. Liever een beetje frisse lucht? Twijfel dan geen seconde en knijp er even tussenuit. Je hoeft niet zo ver te reizen, de kust of het platteland zijn prima bestemmingen. En natuurlijk laat je jezelf in de watten leggen tijdens je trip.
Ga je met de auto?

  • Vermijd te lange ritten tijdens het derde trimester
  • Las genoeg pauzes in om je benen even te strekken
  • Kantel je zetel naar achteren en zet je benen iets hoger
  • Draag comfortabele kledij
  • Eet en drink regelmatig kleine porties

Laat je de auto liever thuis? Dan is de trein een goede oplossing. Je geniet van een fileloos landschap en je kan de benen strekken. Tijdens de laatste vier maanden van je zwangerschap mag je trouwens in eerste klas reizen aan de prijs van een tweedeklasticket. Het enige wat je nodig hebt, is een attest van je arts!

Maximaal voorbereid

Mama worden, da’s een sprong in het onbekende. Hoe bereid je je daarop voor?

  • Lees boeken over zwangerschap, stel vragen aan mama’s in je buurt en professionelen zoals je gynaecoloog, je vroedvrouw en je kinesist.
  • Neem brochures voor jonge mama’s door, je ontdekt hoe je dagelijkse leven verandert. Bedenk hoe je je dagen het beste inplant, zodat je je over niets zorgen moet maken.
  • Wie behoort tot je toekomstige sociale vangnet? Opvangmogelijkheden en toekomstige babysitters. Maar ook belangrijk: die ene vriendin die je altijd mag bellen als alles in het honderd loopt.

Slaap = heilig

Een gebrek aan rust doet niemand goed, vooral zwangere vrouwen niet. De wervelwind van emoties en hormonen verstoren het slaappatroon en dit leidt dan weer tot het minder goed kunnen uitvoeren van je dagdagelijkse taken. Een vicieuze cirkel dus. Een goeie nachtrust is dus je hoogste prio.

Tussen ons gezegd en gezwegen

Tijdens je zwangerschap krijg je last van allerlei kwaaltjes waar je het liever niet over hebt, zoals jeuk en geurtjes. De bloedtoevoer naar de vagina neemt toe en de vanginawand wordt zachter en slapper. Daardoor krijg je meer afscheiding. Niet leuk natuurlijk, maar het hoort erbij. Een goede intieme hygiëne is dus belangrijk. Hoe voorkom je geurtjes en jeuk?

  • Neem een extra douche en gebruik intieme doekjes om jezelf te verfrissen en de jeuk te verminderen.
  • Gebruik een zachte en natuurlijke zeep met een neutrale zuurtegraad.
  • Draag katoenen of zijden ondergoed.
En nog een laatste tip … Doe jezelf een plezier en draag mooie zwangerschapskledij en een belletje. Dat laatste ziet er niet alleen mooi uit, maar brengt zowel tijdens als na de zwangerschap je baby tot rust. Gun jezelf ook enkele zen en kleine cadeautjes zoals massageolie of een steunende buikband uit ons assortiment Voor mama.