Last van kuitkrampen tijdens je zwangerschap

Veel zwangere vrouwen klagen over kuitkrampen die vooral vanaf het tweede trimester van de zwangerschap ’s nachts de slaap verstoren. Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak. Zo kan de zwaarder wordende baarmoeder de bloeddoorstroming naar de benen verstoren, reageren de beenspieren op oververmoeidheid door het toegenomen gewicht of is er een gebrek aan magnesium.

Middeltjes om kuitkrampen te vermijden

  • Slapen op je linkerzij is de beste houding voor de doorbloeding naar je benen.
  • Zit niet met je benen over elkaar.
  • Loop blootsvoets op de koude vloer.
  • Als je zit, wiebel dan met je voeten en tenen en span je kuitspieren zo nu en dan aan.
  • Zorg voor voldoende beweging tijdens de dag.
  • Rust op tijd.
  • Drink voldoende water: 1,5 tot 2 liter per dag.
  • Vraag je partner om je onderbenen te masseren voor je naar bed gaat.
  • Een warm bad kan je spieren ontspannen.
  • Doe regelmatig, en zeker voor je naar bed gaat, strekoefeningen voor je kuitspieren.

Wat doe je bij kramp?

Strek je kuitspier door je hiel van je af te duwen af en plooi met je hand je tenen naar je toe. Het is pijnlijk maar zorgt er wel voor dat de kramp uit je spier trekt. Als je kramp over is, laat je tenen dan langzaam weer los zodat de spier zich weer ontspant. Wandel even rond en neem eventueel een warme kruik om tegen je kuit te leggen.