Hoeveel uur slaap heeft mijn kind nodig?

Hoe ouder ze worden, hoe groter de verschillen zijn in de hoeveelheid slaap die baby’s nodig hebben. En net zoals bij volwassenen zijn er kleine en grote slapers. Slaapt je kind genoeg? Staar je niet blind op een precies aantal uren. Kijk liever naar hoe fris je kindje is overdag. Als houvast vind je hier het theoretische aantal uren en enkele praktische tips.

Van 0 tot 3 maanden

Gemiddeld 14 tot 17 uur slaap per 24 uur. Maak je geen zorgen als je baby tot 20 uur nodig heeft, als hij voor de rest gezond is. Elke baby heeft een andere behoefte aan slaap in functie van de ontwikkeling van het brein en de afscheiding van groeihormonen.  

Bijvoorbeeld:

  • Vanaf 1 maand: 15 uur 30 min. per 24 uur waarvan 8 uur 30 min. ’s nachts en 7 uur overdag (3 dutjes) 
  • Vanaf 3 maanden: 15 uur per 24 uur waarvan 10 uur ’s nachts en 5 uur overdag (3 dutjes)

Van 6 maanden tot 1 jaar

Vanaf 6 maanden heeft je kind 15 uur slaap nodig per 24 uur (inclusief 3-4 dutjes overdag).
Vanaf 1 jaar is dat 14 uur slaap per 24 uur (inclusief 2 dutjes per dag: eentje ’s morgens en eentje in de namiddag).
De slaapkwaliteit van je kindje gaat er ook op vooruit: hij wordt minder vaak wakker en slaapt rustiger door. Zo kan een baby vanaf 1 maand al 6 uur aan één stuk slapen ’s nachts, vanaf 3 maanden al 9 uur, en vanaf 6 maanden tot 1 jaar is dat 10 tot 12 uur.

Bijvoorbeeld:

  • Vanaf 6 maanden: 14 uur 15 min. per 24 uur waarvan 11 uur ’s nachts en 3 uur 15 min. overdag (2 dutjes)
  • Vanaf 9 maanden: 14 uur per 24 uur waarvan 11 uur ’s nachts en 3 uur overdag (2 dutjes)
  • Vanaf 1 jaar: 13 uur 45 min. per 24 uur waarvan 11 uur 15 min. ’s nachts en 2 uur 30 min. overdag (2 dutjes)

Van 1 tot 6 jaar

Slaapgebrek bij kinderen is al enkele jaren een hot topic bij ons, vooral door de alomtegenwoordigheid van schermen (smartphones, tablets …). Daarom zijn dit de nieuwe aanbevelingen van de experts van de National Sleep Foundation uit de VS:

  • Van 1 tot 2 jaar: 11-14 uur per nacht (min. 9-10 uur, max. 15-16 uur)
  • Van 3 tot 5 jaar: 10-13 uur per nacht (min. 8-9 uur, max. 14 uur)
  • Van 6 tot 13 jaar: 9-11 uur per nacht (min. 7-8 uur, max. 12 uur)

In Europa raden de kinderartsen het volgende aan:  

  • Vanaf 18 maanden: 13 uur 30 min per 24 uur waarvan 11 uur 15 min. ’s nachts en 2 uur 15 min. overdag (1 dutje)
  • Vanaf 2 jaar: 13 uur (of 14 uur) per 24 uur waarvan 11 uur ’s nachts en 2 uur overdag (1 dutje)
  • Vanaf 3 jaar: 12 uur (of 13 uur) per 24 h waarvan 10 uur 30 min. ’s nachts en 1 uur 30 min. overdag (1 dutje)
  • Vanaf 4 jaar: 12 uur
  • Vanaf 5 jaar: minstens 10 uur

Hoeveel uur moet mijn baby nu slapen? Doe de test

ONE (de Franstalige tegenhanger van Kind en Gezin) stelt voor om enkele dagen te kijken hoe laat je kindje uit zichzelf wakker wordt. Zo weet je hoeveel uren slaap hij nodig heeft en kan je de bedtijd aanpassen, opdat hij elke nacht dat aantal uren haalt en uitgerust wakker wordt aan het einde van zijn slaapcyclus. 

Slaapt je baby veel, maar lijkt hij toch niet echt in form?

Stel de kwaliteit van zijn slaap in vraag: is de matras goed? Is de kamer niet te warm? Zit zijn neusje niet verstopt?
Zie je niet wat je kan verbeteren? Laat je helpen door je dokter.

Je baby rustig laten slapen, zodat hij fris en monter wakker wordt? Alles wat je nodig hebt voor zo’n droomcocon vind je in onze assortimenten Slapen en Slaaphulpjes.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Aerosleep.