Voedingstips voor moeilijke eters

Wortelpuree of fruitpap … je baby speelt het allemaal gulzig binnen. Goed zo! Maar wat als hij een moeilijke eter blijkt? Wat doe je als je kind plots grimassen trekt als de eetlepel in zicht komt? Geef de strijd niet op, lees ons handige voedingsplan en laat je baby opnieuw genieten van z’n dagelijkse kost.

MAANDAG: Ken je klassiekers

Een nieuw culinair avontuur begint! Je kind maakt kennis met groenten, fruit, vlees en aardappelen. Maar hoe maak je de ideale maaltijd? En hoe ga je te werk? 

  • 4 - 5 maanden: 800 ml borst- of flesvoeding en 1 vast voedingsmoment (125 g groenten, fruit komt later) per dag.
  • 5 - 6 maanden: 700 ml melk en 2 vaste voedingsmomenten (125g) per dag.
  • 6 - 12 maanden: 500 à 750 ml melk en 2 voedingsmomenten (200 g) per dag.
    Vanaf 6 maanden: 
    • 15 à 20 g vlees, vis of een vegetarisch alternatief: Kook of stoom het en mix door je groentepapje. Vanaf 12 maanden mag dat al 25 à 30 g zijn.
    • Geef al eens een tussendoortje ( fruit, melkdessert, rijstwafel), maar sla geen enkele hoofdmaaltijd over. 
  • Vanaf 1 jaar: 500 ml melk en 2 vaste voedingsmomenten (250g) per dag. Vlees mag je vanaf nu bakken of braden.

DINSDAG: Varieer met groenten

Hoe vroeger je kleintje groenten en fruit leert kennen, hoe groter de kans dat hij een gezond eetpatroon ontwikkelt. Maar pak het rustig aan. Start met één groentesoort en geef die 3 dagen na elkaar. Zo leert hij de smaak echt kennen. Wortel, bloemkool, broccoli en courgette zijn goede “starters”. Ui, spruitjes, paprika en rode kool geef je best vanaf 12 maanden. Valt het groentepapje in de smaak? Begin dan pas met fruitpapjes. 

WOENSDAG: Hou vol!

Om goed te wennen aan een nieuwe smaak, moet je baby 10 tot 15 keer proeven. Heb dus een beetje geduld, de overwinning zal nog zo ‘goed’ … smaken.

DONDERDAG: Je baby leert kauwen en knabbelen 

Mmm, puree! Heerlijk, romig en makkelijk te slikken. Maar vanaf 8 maanden leer je jouw baby ook stukjes te eten.  Dat gebeurt vaak met vallen en opstaan: nieuwe textuur, nieuwe grimassen. Begin daarom met kleine stukjes en verander langzaamaan van grootte en textuur.  Geef eerst gekookte groenten omdat die beter verteerbaar zijn en zachter om op te kauwen, pas daarna gestoomde.  

VRIJDAG: Een beetje koppig?

Weigert je baby z’n flesje of vaste voeding? Dat is eigenlijk normaal, plots beseft je kleintje dat hij een onafhankelijk en zelfstandig wezen is dat zich tegen jou kan verzetten. Dat gedrag heeft niets met weigeren te maken, maar wel met de drang om zich uit te drukken en van zich te laten horen. 

ZATERDAG: De trukken van de foor

Wat moet je dan doen als je baby de lippen stijf op elkaar houdt? Wij geven enkele simpele tips:

  • Geef geen extra tussendoortjes.
  • Zorg dat er geen afleiding is: zet tv uit en berg speelgoed op.
  • Presenteer kleine porties op een groot bord, zo krijgt je kind het gevoel dat hij ‘minder’ moet eten.
  • Blijf kalm: je baby zal dan ook relaxter tafelen en zal leren genieten van het eten. 
  • Zien eten, doet eten. Kleintjes hebben een enorme interesse in wat mama en papa eten.
  • Let op met zout. Het is beter geen zout toe te voegen aan de maaltijd tot je kind 1 jaar is. Dit omdat kinderen tot die leeftijd een verlaagde nierfunctie hebben. Verse kruiden als basilicum, peterselie en bieslook kunnen dan weer wel. 

ZONDAG: Vergeet niet dat je kind nog … een kind is

Verplicht je kleintje niet om het bord helemaal leeg te eten. Baby’s en peuters weten zelf wanneer ze genoeg hebben.  Ook vermindert de groeisnelheid van een peuter, logisch dus dat je kind af en toe minder eetlust heeft. Bovendien lijdt 75 % van de kinderen aan een vorm van neofobie: ze zijn bang voor alles wat nieuw is (komt vooral voor tussen 18 en 24 maanden). 

‘Potjeskost’ zonder schuldgevoel

Het is nergens voor nodig een schuldgevoel te hebben als je je kleintje potjesvoeding geeft. Potjesvoeding is niet alleen lekker maar ook veilig en gezond. Er worden geen kleurstoffen, bewaarmiddelen of smaakstoffen toegevoegd. Ook zout en suiker worden verbannen, waardoor de producten heel puur blijven. 

Een mooi bord, een kleurrijke drinkbeker, een grappige lepel of een ecologisch eetsetje van bamboevezel? Maak van elke maaltijd een feest! Ga naar ons assortiment Eten en Drinken in de webshop.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Nutricia.