Algemene misselijkheid tijdens je zwangerschap

Een kleine minderheid van de vrouwen is de hele dag misselijk tijdens hun zwangerschap. Het gaat vaak gepaard met veel overgeven. Deze vorm van misselijkheid kan ook nog na de derde maand voorkomen.

Hoe kan je misselijkheid verhelpen?

Misselijkheid ‘genezen’ is onmogelijk maar er zijn wel een aantal middeltjes om je comfort te vergroten of de gevolgen te beperken.

  • Eet gedurende de dag kleine hapjes. Als je niets eet, krijg je ook last van misselijkheid en op deze manier blijft je voedselinname zoveel mogelijk op niveau. Mocht je 's nachts wakker worden, eet dan ook een koekje, de kans bestaat dat je je 's ochtends minder misselijk zal voelen. 
  • Eet 's morgens voor je uit bed stapt een koekje of beschuit, zodat je maag niet meer leeg is als je opstaat.
  • Drink voor het ontbijt een glas water of fruitsap.
  • Gember of gembercapsules van bij de apotheker doen soms kleine wonderen.
  • Sommige mensen zweren bij zuurtjes of zuurstokken. 
  • Als je misselijkheid voelt opkomen, kan een frisse neus halen je er bovenop helpen.
  • Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt. Streef naar 1,5 liter water per dag en drink met kleine slokjes. Drink zoveel mogelijk tussen de maaltijden door en niet tijdens de maaltijd. 
  • Vermijd vet en zorg dat je eten niet te veel gekruid is. 
  • Vermijd koffie.
  • Ga meerdere keren per dag wat rusten. 
  • Draag kleding die niet klemt.