Wil je een artikel retourneren, omruilen of laten herstellen? Hieronder vind je alles over het herroepingsrecht, garantie, retourprocedures en wat te doen bij een defect of beschadigd product.
Retourneren & omruilen
Hoe kan ik een pakje terugsturen dat door bpost of BD Logistics bij me thuis werd geleverd?
Je kan je bpost-pakket terugbrengen naar je Dreambaby-winkel of je kan je bestelling retourneren via bpost. Contacteer hiervoor onze klantendienst en print het retourdocument dat je via e-mail krijgt. Stop het artikel in zijn originele verpakking en kleef er het retourdocument op. Geef je retourzending af in het bpost-punt (ook voor zendingen die geleverd werden door BD Logistics).
Retours die je binnenbrengt in een Dreambaby-winkel worden vergoed in de vorm van een waardebon. Retours via een bpost-punt worden vergoed via overschrijving en dit 3 à 4 weken na afgifte in het bpost-punt.
Kan ik mijn artikel omruilen?
Bestelde je iets online en liet je het leveren in een afhaalpunt?
Bekijk het artikel wanneer je het gaat ophalen en beslis of je het aankoopt of niet.
Heb je iets aangekocht in een Dreambaby-winkel?
Dan heb je 30 kalenderdagen de tijd om het artikel om te ruilen tegen een ander artikel naar keuze of een waardebon.
Bestelde je iets online en koos je voor Click&Collect?
Dan heb je herroepingsrecht.
Voorwaarden:
- In het bezit zijn van het kassaticket, aankoopbewijs of lijstnummer.
- Artikel in nieuwstaat.
- Artikel in de oorspronkelijke, onbeschadigde verpakking.
- Etiket hangt nog aan de kleding.
Artikelen die we niet omruilen:
- Artikelen omwille van gezondheidsbescherming, veiligheid of hygiëne niet kunnen worden omgeruild of teruggestuurd (bijvoorbeeld borstpomp of zuigfles waarvan de verzegeling is verbroken, autostoelen, zwangerschapsondergoed, matrassen...).
- Speciaal voor jou bestelde artikelen die niet standaard aanwezig zijn in ons assortiment.
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur (bijvoorbeeld babyfoons) waarvan de verzegeling is verbroken.
Wanneer kan ik gebruik maken van het herroepingsrecht?
Aanwezigheid herroepingsrecht
Wanneer de Koper online een artikel bestelt, geniet hij een bedenktermijn van 14 kalenderdagen nadat het artikel geleverd werd. De levering gebeurt bij een bestelling op het ogenblik dat de Koper of een door de Koper aangeduide derde het artikel komt ophalen in de winkel of op het ogenblik dat het artikel wordt overhandigd aan de Koper of een door hem aangeduide derde door de vervoerder bij een (thuis)levering op een opgegeven adres.
De termijn van 14 kalenderdagen laat de Koper toe het gekochte artikel te beoordelen zoals in een winkel. De Koper kan het gekochte artikel bekijken en inspecteren. Tijdens deze periode dient de Koper het gekochte artikel met de nodige zorg te hanteren. De Koper mag het goed dan ook slechts in die mate uitpakken voor zover dat noodzakelijk is om het inspectie- en testrecht uit te oefenen.
Om het herroepingsrecht uit te oefenen brengt de Koper de Verkoper via een ondubbelzinnige verklaring (bv. per post, telefonisch of e-mail) op de hoogte van zijn herroepingsbeslissing. Stuur je verklaring naar: Dreambaby Klantendienst, Bilkensveld 1, 1500 Halle, bel naar +32 2 369 36 00, neem contact met ons op via het contactformulier.
De Koper kan ook gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping dat terug te vinden is op de website www.dreambaby.be, maar dat is niet verplicht.
Het artikel kan slechts in de oorspronkelijke staat worden teruggezonden. Wanneer het artikel niet meer verkoopbaar is omdat de Koper is verder gegaan dan enkel het inspecteren, zal de waardevermindering die het artikel onderging, worden aangerekend (o.a. bij artikelen waarbij hygiëne van belang is).
Afwezigheid herroepingsrecht
Bestelde de Koper of betaalde hij na reservatie een artikel via één van onze medewerkers in de winkel, dan geniet hij geen bedenktermijn van 14 kalenderdagen na de levering van het goed. De Koper kon namelijk het artikel ter plaatse bekijken en er minstens alle informatie verkrijgen die hij nodig had om volledig geïnformeerd te besluiten het artikel aan te kopen.
In sommige gevallen is wettelijk bepaald dat niet in een bedenktermijn moet worden voorzien hoewel de aankoop op afstand of buiten de verkoopruimte van de Verkoper plaatsvond.
Voor volgende artikelen geldt het herroepingsrecht niet:
- Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggestuurd als de verzegeling is verbroken (bv. borstpomp, drinkfles voor baby's).
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken.
- Artikelen die volgens de specificaties van de Koper zijn vervaardigd of die duidelijk voor de Koper of een specifieke persoon bestemd zijn. Deze artikelen hebben een duidelijk persoonlijk karakter. Het gaat bijvoorbeeld om een speciaal voor de Koper besteld artikel dat niet standaard aanwezig is in het assortiment van de Verkoper.
- autostoelen uit veiligheidsoverwegingen.
Hoe terugsturen?
De Koper heeft 14 kalenderdagen de tijd, te rekenen vanaf de dag volgend op de levering van het artikel, om het artikel terug te sturen. De levering vindt plaats op het ogenblik zoals omschreven in artikel 9.1., §1 van deze Voorwaarden.
Kleine artikelen retourneren (minder dan 30 kg of kleiner dan 1,5 m)
Per post
De Koper neemt contact op met de Klantendienst en ontvangt een e-mail met een retourdocument om uit te printen. Indien gewenst, kan de Koper een uitgeprinte versie op verzoek via de post of in een Dreambaby-winkel verkrijgen.
De Koper verpakt het artikel terug in de originele (eventueel gehavende) verpakking en kleef er het retourdocument op. De Koper zorgt ervoor dat, wanneer de originele verpakking na het openmaken bij eerste ontvangst onvoldoende bescherming biedt voor een nieuwe verzendbeurt bij retour, hij een extra verpakking voorziet voor het artikel om schade aan het product te voorkomen tijdens transport. De (delen van de) originele verpakking moet(en) wel steeds worden meegestuurd. De Koper geeft uiteindelijk de retourzending af bij een PostPunt.
Grote artikelen retourneren (meer dan 30 kg of groter dan 1,5 m)
Voor het terugsturen van grote artikelen, dient de Koper de Klantendienst op te bellen op 02 363 56 65. De medewerkers delen de te volgen stappen mee en vergoeden de Koper na ontvangst en controle van het artikel. Als de Koper de volledige bestelling terugstuurt, dan vergoedt de Verkoper ook de verzendkosten die de Koper al betaalde voor de levering. Van het terug te betalen bedrag worden de retourkosten (€ 30 voor een groot artikel) afgetrokken. De kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van het herroepingsrecht zijn namelijk voor rekening van de Koper.
Terugbetaling na herroeping
De Verkoper vergoedt de Koper bij herroeping na controle van het artikel.
De Verkoper verbindt zich ertoe de Koper te vergoeden na ontvangst en controle van het artikel als de herroeping van het artikel correct is verlopen.
Als de Koper zijn volledige bestelling retourneert, dan vergoedt de Verkoper ook de verzendkosten die de Koper al betaalde voor de levering van het artikel.
Van het terug te betalen bedrag worden de retourkosten (5.99 euro voor een klein artikel / 50 euro voor een groot of zwaar artikel) afgetrokken. De kosten voor de terugzending bij herroeping zijn namelijk voor rekening van de Koper.
Indien de Koper het artikel oorspronkelijk met Visa betaalde, vindt hij het terugbetaalde bedrag op de volgende maandafrekening. Indien de Koper via overschrijving betaalde, stort de Verkoper het bedrag binnen de twee weken terug.
Hoe maak ik gebruik van het herroepingsrecht?
Kocht je een artikel online en liet je je bestelling thuis of op een adres naar keuze leveren? Dan heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen (herroepingsrecht) vanaf de dag volgend op de levering van je artikel. Je kunt dan het product retourneren zonder opgave van reden. Je dient het artikel met de nodige zorg te hanteren en het slechts in die mate uit te pakken voor zover dat noodzakelijk is om het artikel te inspecteren.
Hoe een artikel retourneren?
Kleine artikelen (<30kg of <1m50):
- Neem contact op met onze Dreambaby-klantendienst .
- Daarna stuurt de klantendienst je een e-mail met een retourdocument dat je kan afprinten.
- Stop het artikel in zijn originele verpakking en kleef er het retourdocument op.
- Geef de retourzending af bij bpost (ook als je bestelling werd geleverd door BD Logistics).
- Wij vergoeden je na ontvangst en controle van het artikel.
- Van het terug te betalen bedrag worden de retourkosten (€ 3.99 voor een klein artikel) afgetrokken.
Als je je volledige bestelling retourneert, dan vergoeden we de verzendkosten die je betaalde. De retourkosten worden wel van het terug te betalen bedrag afgetrokken.
Kleine artikelen kan je ook terugbrengen naar een Dreambaby-winkel. Je artikelen worden aan de kassa terugbetaald.
Grote artikelen (>30kg of >1m50):
- Neem contact op met onze Dreambaby-klantendienst.
- Onze medewerker spreekt samen met jou een datum af om het artikel terug op te halen.
- Wij vergoeden je na ontvangst en controle van het artikel. Van het terug te betalen bedrag worden de retourkosten (€ 30 voor een groot artikel) afgetrokken.
Als je je volledige bestelling retourneert, dan vergoeden we ook de verzendkosten die je betaalde. De retourkosten worden wel van het terug te betalen bedrag afgetrokken.
Op volgende artikelen geldt geen herroepingsrecht:
- Artikelen die niet kunnen worden teruggestuurd omwille van gezondheidsbescherming of hygiëne (bijvoorbeeld borstpomp of zuigfles waarvan de verzegeling is verbroken, zwangerschapsondergoed, matrassen...).
- Speciaal voor jou bestelde artikelen die niet standaard aanwezig zijn in ons assortiment.
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur (bijvoorbeeld digitale babyfoons) waarvan de verzegeling is verbroken.
- Autostoelen uit veiligheidsoverwegingen.
Wat moet ik doen als mijn artikel defect of beschadigd is?
Indien je artikel een fabricagefout vertoont, heb je steeds recht op de wettelijke garantie van 2 jaar op vertoon van je aankoopbewijs of geboortelijstnummer. Liet je je artikel aan huis leveren? Dan geldt je bevestigingsmail als aankoop- en garantiebewijs.
Heb je het artikel gekocht in een Dreambaby-winkel?
Neem het artikel en het aankoopbewijs mee naar een Dreambaby-winkel. Een van onze medewerkers helpt je graag verder.
Heb je het artikel besteld op dreambaby.be en aan huis laten leveren?
Contacteer onze Dreambaby-klantendienst. Hou je mail met betalingsbevestiging bij de hand en geef zo veel mogelijk informatie, zoals:
- Jouw contactgegevens.
- Datum waarop de levering is gebeurd.
- Reservatienummer van je bestelling.
- Wat ontbreekt er? Wat is er stuk?
- Foto's van het beschadigde artikel:
- Als je bij de levering al een beschadiging opmerkt aan de verpakking, trek dan zeker een foto van de beschadigde verpakking.
- Als je bij het openen van de verpakking een beschadiging ziet aan het artikel, trek hier dan zeker een foto van. - Zoveel mogelijk gedetailleerde info betreffende het defecte/beschadigde artikel. Indien mogelijk, duid aan op de handleiding om welk onderdeel het gaat.
Ter info
Voor sommige artikelen krijg je geen apart garantiebewijs bij aankoop. Je kassaticket of bevestigingsmail bij online bestellingen geldt dan als garantiedocument. Bewaar dit document zorgvuldig!
Heb ik herroepingsrecht voor de artikelen die ik op mijn geboortelijst plaatste?
Artikelen in de winkel op de lijst geplaatst
Plaatste je een artikel in de winkel via één van onze medewerkers op je geboortelijst, dan geniet je geen bedenktermijn van 14 kalenderdagen na de levering van het artikel. Je kan er namelijk het artikel ter plaatse bekijken en er minstens alle informatie verkrijgen die je nodig hebt om volledig geïnformeerd te besluiten het artikel op je geboortelijst te plaatsen.
Artikelen online, per telefoon of via e-mail op de lijst geplaatst
Wanneer je een artikel online, telefonisch of via het contactformulier op je geboortelijst plaatste, geniet je een bedenktermijn van 14 kalenderdagen nadat het artikel geleverd werd. De levering gebeurt op het ogenblik dat jijzelf of de schenker het artikel komt ophalen in de winkel of op het ogenblik dat het artikel wordt overhandigd door onze transportfirma bij een (thuis)levering op een opgegeven adres.
De termijn van 14 kalenderdagen laat je toe het artikel te beoordelen zoals in een winkel. Je kunt het artikel bekijken en inspecteren. Tijdens deze periode dien je het artikel met de nodige zorg te hanteren. Je mag het artikel dan ook slechts in die mate uitpakken voor zover dat noodzakelijk is om je inspectierecht uit te oefenen.
Bevalt het artikel je niet, dan heb je het recht ons te laten weten dat je afziet van de aankoop. Je hoeft hiervoor geen reden op te geven. Doe dit wel binnen de 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het artikel.
Wens je gebruik te maken van je herroepingsrecht, dan breng je ons via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte van je beslissing. Dit kan in je thuiswinkel of via onze Dreambaby-klantendienst of via het contactformulier. Je kan gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar dit is niet verplicht.
Uitzonderingen waarbij het herroepingsrecht niet van toepassing is
In sommige gevallen is wettelijk bepaald dat niet in een herroepingstermijn moet worden voorzien voor de consument. Je wordt over de afwezigheid van je herroepingsrecht geïnformeerd via de algemene voorwaarden die je grondig naleest en accepteert vóór het publiceren van je geboortelijst. We zetten de belangrijkste uitzonderingen in het kader van de geboortelijst hieronder nog even voor jou op een rijtje.
Voor volgende artikelen geldt het herroepingsrecht niet:
- Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggestuurd als de verzegeling is verbroken (bv. borstpomp, drinkfles voor baby's).
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken (bv. digitale babyfoons).
- Artikelen die volgens jouw specificaties zijn vervaardigd of die duidelijk voor jou of een specifieke persoon bestemd zijn. Het gaat bijvoorbeeld om een speciaal voor jou besteld artikel dat niet standaard aanwezig is in ons assortiment.
Hoe retourneren?
Wil je het artikel dat je online, per telefoon of via e-mail toevoegde aan je geboortelijst herroepen, dan heb je 14 kalenderdagen de tijd, te rekenen vanaf de dag volgend op de levering van je pakket, om het artikel terug te brengen of terug te sturen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Stop het artikel terug in de originele, eventueel reeds geopende, verpakking en bezorg het terug bij je thuiswinkel of een andere Dreambaby-winkel. Geef aan onze winkelmedewerker duidelijk aan dat je je herroepingsrecht wilt uitoefenen. De winkelmedewerker zal je lijstgegevens opvragen en nagaan wanneer het artikel door of voor jou werd opgehaald om na te gaan of de termijn van 14 dagen nog niet is verstreken. De kosten die je hebt gemaakt voor het terugbrengen van het artikel draag je zelf.
Gaat het om een groot artikel dat thuis werd geleverd, en verkies je om het terug thuis te laten ophalen? Neem dan contact op met onze Dreambaby-klantendienst. Onze medewerkers vertellen je welke stappen je moet volgen om je artikel te retourneren. Let wel, de kost voor het terug te laten ophalen van een groot artikel bedraagt steeds € 35 per ophaling. Deze kost zal worden afgetrokken van het bedrag dat jou, in geval dat het herroepingsrecht correct werd uitgevoerd, wordt terugbetaald. Je kan een groot artikel ook zelf naar een Dreambaby-winkel terugbrengen, dan zijn er geen transportkosten.
Terugbetaling?
Wij vergoeden je na ontvangst en controle van het artikel.
Het artikel kan slechts in de oorspronkelijke staat worden teruggezonden. Wanneer het artikel niet meer verkoopbaar is, omdat je verder bent gegaan dan enkel het inspecteren, zal de waardevermindering die het artikel onderging worden aangerekend.
Van het terug te betalen bedrag worden steeds de eventueel gemaakte retourkosten afgetrokken. De kosten die verbonden zijn aan de uitoefening van het herroepingsrecht zijn immers voor jouw rekening.
Als de herroeping van je artikel correct is verlopen, betalen we jou de som die door de schenker of door jezelf werd betaald voor het artikel terug in de vorm van een waardebon. Je gaat bij het publiceren van de geboortelijst uitdrukkelijk akkoord om, wanneer je je herroepingsrecht uitoefent, de door de onderneming ontvangen gelden terugbetaald te zien aan jezelf en niet aan de schenker en dit in de vorm van een waardebon. Het bedrag van deze waardebon wordt verminderd met de 10 % (of 15 % in geval van een meerlinglijst) indien je je herroepingsrecht uitoefent na het correct afsluiten van je geboortelijst. In dat geval ontving je reeds bij afsluiting 10 % (of 15 %) op de verkoopprijs van het herroepen artikel via je geschenkcheque.
Werd het artikel dat je hebt herroepen nog niet geleverd, maar was het wel reeds betaald?
Dan vindt de terugbetaling van je vergoeding plaats in de vorm van een geschenkcheque die op je geboortelijst wordt geplaatst.
Deze geschenkcheque blijft gedurende één jaar geldig na datum van uitgifte voor het volledige Dreambaby-assortiment. De bon kan tevens ingezet worden om eventuele openstaande saldi bij het afsluiten van de geboortelijst te voldoen wanneer die op het ogenblik van de herroeping nog niet zou zijn afgesloten.
Kan ik een artikel gekocht tijdens de soldenperiode retourneren?
Op artikels die je kocht tijdens de solden of aan verlaagd tarief zijn dezelfde herroepingsregels van toepassing als op alle andere aankopen bij Dreambaby.
Kocht je een artikel online of in een winkel om thuis of op een ander adres naar keuze te laten leveren? Dan heb je een bedenktijd van 14 kalenderdagen vanaf de dag volgend op de dag van levering van je artikel. Je kunt dan het product retourneren zonder opgave van reden. Op volgende artikels geldt echter geen herroepingsrecht:
- Artikels die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet kunnen worden teruggestuurd als de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld elektrische borstpomp, drinkfles voor baby's)
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken.
- Artikels die volgens de specificaties van de koper zijn vervaardigd of die duidelijk voor de koper of een specifieke persoon zijn bestemd. Deze artikels hebben een duidelijk persoonlijk karakter. Het gaat bijvoorbeeld om een speciaal voor de koper besteld artikel dat niet standaard aanwezig is in het assortiment van Dreambaby.
Kocht je het artikel rechtstreeks in de winkel of deed je je aankoop na online reservatie in een afhaalpunt? Dan kun je je artikel helaas niet retourneren. Hierop is immers geen herroepingsrecht van toepassing.
Waarom is herroepingsrecht enkel op online aankopen?
Bij een aankoop in de winkel bekijk en inspecteer je het artikel. Je beslist zelf of je het artikel aankoopt of niet.
Een artikel dat je online koopt en aan huis of via Click&Collect laat leveren, kun je niet vooraf inspecteren of bekijken. Vandaar dat je 14 kalenderdagen de tijd hebt om het terug te sturen.
Op volgende artikelen geldt geen herroepingsrecht:
- Artikelen die niet kunnen worden teruggestuurd omwille van gezondheidsbescherming of hygiëne (bijvoorbeeld borstpomp of zuigfles waarvan de verzegeling is verbroken, zwangerschapsondergoed, matrassen…).
- Speciaal voor jou bestelde artikelen die niet standaard aanwezig zijn in ons assortiment.
- Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur (bijvoorbeeld digitale babyfoons) waarvan de verzegeling is verbroken.
- Autostoelen uit veiligheidsoverwegingen.
Kan ik mijn artikel laten herstellen?
Herstellingen onder garantie
Op sommige artikelen is er een herstelgarantie van toepassing wanneer het artikel een fabricagefout vertoont.
Om hiervan gebruik te maken, breng je het artikel samen met het aankoopbewijs naar een van onze winkels. Gemiddeld duurt een herstelling 8 weken. We contacteren je wanneer je artikel hersteld is.
Herstellingen buiten garantie
Bij bepaalde leveranciers is het mogelijk om een artikel buiten garantie te laten herstellen tegen betaling.
Informeer via je Dreambaby-winkel of via onze Dreambaby-klantendienst of een herstelling van jouw artikel mogelijk is.
Indien dit mogelijk is kan je het artikel binnenbrengen in je winkel/afhaalpunt. Het wordt dan opgestuurd om een bestekkost te laten opmaken. In functie van de bestekkost beslis je of je de herstelling al dan niet laat uitvoeren.
Welke garantie krijg ik bij Dreambaby?
Indien je artikel een fabricagefout vertoont, heb je op vertoon van je aankoopbewijs steeds recht op 2 jaar garantie. Dit kan gaan over herstellingsgarantie, wisselstukgarantie of omruilingsgarantie, afhankelijk van het artikel. Liet je je artikel aan huis leveren? Dan geldt je bevestigingsmail als aankoop- en garantiebewijs.
Opgelet: de garantie dekt geen schade veroorzaakt door normale slijtage of het verkeerd gebruik van het artikel. Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing.
Contacteer je Dreambaby-winkel of onze Dreambaby-klantendienst voor verdere info.
Ik ben mijn kassaticket kwijt. Wat nu?
We bezorgen je met plezier een kopie van je kassaticket. Kocht je je artikel maximaal 5 werkdagen geleden? Ga dan naar de winkel waar je het artikel aankocht. De kassamedewerker bezorgt je een duplicaat van het kassaticket. Deel de kassamedewerker wel het precieze totaalbedrag alsook de aankoopdatum mee.
Voor een online bestelling met thuislevering geldt je bevestigingsmail als aankoop- en garantiebewijs.
Kan ik een wisselstuk aanvragen?
We hebben alleen de meest gevraagde wisselstukken op voorraad. Alle andere wisselstukken bestellen we speciaal voor jou. We zijn hiervoor afhankelijk van de levertermijn van de leverancier. De meeste wisselstukken zijn binnen de 6 tot 8 weken beschikbaar. Wanneer het wisselstuk beschikbaar is, brengen we je op de hoogte.
Je kan een wisselstuk aanvragen via het contactformulier. Voeg in bijlage een foto toe van het wisselstuk dat je nodig hebt. Indien het gaat om een probleem onder garantie, voeg je je aankoopbewijs toe. Zo kunnen we je sneller verder helpen.
Kan ik kleding omwisselen?
Bestelde je de kleding online en liet je ze thuis leveren, dan heb je 14 dagen herroepingsrecht. Ga met jouw aangekochte kleding en aankoopbewijs naar de dichtstbijzijnde winkel om ze om te ruilen. Een andere manier is de kleding terugsturen via Bpost, hiervoor heb je een retourdocument nodig. Dit vraag je aan via Dreambaby Advieslijn.
Bij levering en aankoop in een Dreambaby winkel, verwijzen we je graag door naar de dichtstbijzijnde winkel. Dit hoeft niet de Dreambaby winkel van jouw aankoop te zijn. Breng de kleding terug met het etiket nog aan. Breng ook steeds je aankoopbewijs mee.
Geen antwoord gevonden op je vraag?
Geen probleem, onze klantendienst staat nog steeds voor je klaar!
Bel ons +32 2 369 36 00
ma - vrij van 9u tot 17u